Nu börjar jakten på ett överkast från 1957

Jag letar ju ett överkast till sängen i gästrummet (som jag visade här). Trodde inte att det
gjordes överkast för dubbelsängar på 1950-talet, men där hade jag fel. Rune Svensson-katalogen
från 1957 har dubbelsängsöverkast på omslaget.
 
Det finns alltså en möjlighet att hitta ett brett överkast från 1950-talet. Längden var bara
195 centimeter, men det borde funka utan att se alltför konstigt ut.
 
Visst vill ni se litet fler bilder ur katalogen? Här har vi skmrande rayonsiden!
 
Gråfiltar? Antar att det var filtar som det inte var så noga med.
Eller?
 
Den "idealiska" bokhyllan String pryder än i dag upp
rummet väsentligt..
 
Här hade man tittat på Ikeas "Lövet" och producerat något liknande.
 
Det vore kul att hitta en diskborste från 1950-talet.
 
Ordet persianette är det första gången jag stöter på. Hon längst ner till höger önskar att hon
aldrig tagit det där modelljobbet för Rune Svenssons katalog.
 
Ja, vem vill inte ha en "bages"!
 

Katalogen har allt...
 
 ... både för hemmet, henne och honom. Västen i velvetin väntades "bli den schlager för
herrarna som länge saknats" och är långt ifrån det enda plagg eller föremål i katalogen som
har en inspirerad säljtext. Den unge företagaren Rune Svensson började med att sälja filtar
och brandsprutor på 1940-talet, expanderade snabbt och plockade upp idéer från bland annat
Amerika. Sedemera köpte hans företag Runsven upp ÖoB.
Läs storyn om Rune här.
 
 
 
 
 
 
 
 
1 Tora Eliasson:

skriven

Två röda och ett blått "sidentäcke" har jag kvar efter farmor...rena lyxen att få ligga i nybäddad säng med spetslakan dito örngott och ett tungt sidentäcke....

2 Randiga Tråden:

skriven

Jag har överkast för enkelsängar.

3 Flak:

skriven

Vilka prylar och hoppas du finner det du söker

4 Agneta:

skriven

Jodå. Jag är född 1954 och jag kommer ihåg överkastet på mammas och pappas säng. Såg ut som i annonsen. Smårutigt grå botten med rutränderna var mörkrosa och luddiga som en korthårig rya. Mysigt och dra fingrarna över kommer jag ihåg.

5 Allt det gamla goda:

skriven

överkast från den tiden är nog inte det lättaste att hitta! jag har två läckra sovtäcken i turkosmönstrad syntet, 60-tal, som överkast. de har så snyggt mönster. jag önskar dig lycka till i jakten på överkast, eli! förresten, kika på mitt inlägg från nostalgibyn i hosta!

6 Christin:

skriven

Du som verkar vara en sådan bra sakletare finner nog vad du söker. Annars får du sy eller låta sy upp ett i äldre stil.Kul att få titta i en gammal katalog.Visst önskar man ibland att man kunde beställa därifrån fortfarande...

Svar: Ja, jag ser tiden an... Och ja, tänk om man kunde beställa!
Eli Åhman Owetz

Kommentera här: