"It´s going home"

Prislappen på cigarettasken från Det gamla landet säger 42 dollar . Där står också 
"Gustavsberg", så säljaren på garageloppisen på Manhattan vet vad hon säljer.
"What´s your very very VERY best price?" säger jag och tillägger med huvudet på sned
"I am from Sweden". Efter litet haggling så får jag Argentan för 25 dollar (160 kronor).
"It´s going home", säger säljaren och ler.
 
Det här är tredje gången som jag återför svenska semiantikviteter från New York-loppisar
till Sverige. Första gången var det två små Fugaskålar i blått, andra gången gräddkanna och sockerskål
i Stig Lindbergs "Tahiti". Vad skulle jag rädda hem den här gången?
I dag stod det mellan Viola Gråstens filt "Snark" i finfint skick för 45 dollar (bilden),
Argentan och...
 
... Johnson Brickan, med etikett som berättar att denna bricka som jag
aldrig hört talas om tillverkades i Gantofta. Det fick bli Argentan, som är
i fint skick och blir tjusig till bjudcigaretterna på kommande middagar.
 
Men innan räddningsexpeditionen till Manhattan ägde rum började vi loppislördagen här,
på The Flea i Brooklyn. Loppisen är inhyst i en före detta bank och lokalerna är så vackra att de
överskuggar allt som säljs där. Ett inlägg därifrån kommer framöver.
Stay tuned...
 
1 lybtar:

skriven

Men så lustigt att man kan finna det där.

2 Christofer:

skriven

Gantofta av alla ställen! Stålfarfars hembygd!
Och denna bickan (obs -n) hittar du så långt bort som i Amerika!

3 Christin:

skriven

Så spännande med ännu en resa. Jag tyckte att dom svenskättade grejerna du lämnade kvar var finfina dom med.Hade nog själv valt brickan eller filten som verkar lättare att packa :-)

Kommentera här: