Så mycket Helmer, så litet ordning

Blå Ritz, Atos, Amanita...  Min samling Helmer Ringström-dekorer växer. Första målet är att ha
någon servisdel i varje dekor (och varje färg av dekoren) som han ritade på Gefle porslinsfabrik.
Nästa mål är att ha alla koppar.
Jag har drygt 40 dekorer nu. Tills nyligen trodde jag att Helmer skapat 50 dekorer, men listan
jag gick efter (Antikvärldens specialnummer om porslin från 2008) visade sig inte vara komplett.
Drygt 60 dekorer hann han med. 
 
Det börjar sannerligen bli dags att katalogisera vad jag har, och att komma
på hur jag ska förvara samlingen. Så här står den nu, trångbodd och rörig.
 
Dekorer staplas på varandra. Här "Gulli", "Daisy", "Hjärter" och "Kryss". Visserligen matchar de
varandra väldigt fint, men det vore trevligt om varje dekor åtminstone fick sin egen hyllhalvmeter.
Den som räknar snabbt förstår då att det behövs drygt 30 meter...
 
Ännu en ovanlig Helmer-dekor, "Dorothy" i gulgrönt. Trängs med bland annat en trave "Trio".
 
En ensam mugg i favoritdekoren "Safari" har hamnat med "Ruta, röd", och grekerna "Delfi"
och "Hellas".
 
Mina finaste servisdelar. Flata och djupa tallrikar i gul "Safari". Nästan omöjliga att hitta, men plötsligt
i höstas fanns sex flata tallrikar på Tradera. De tre djupa är från min barndom, har aldrig sett några
andra djupa tallrikar i gul "Safari".
 
"Teve", "Bandorra" och en "Solbritt"-snipa.
 
En röd och en blå "Amanita"-kopp med fat fick jag av H i julklapp. Två gröna assietter
hade jag tidigare. Det jag suktar mest efter just nu är en grön och en gul kopp. 
Det gröna i uppläggningsfatet "Atos" ligger nära den amanitagröna, märker jag nu.
 
"Stina" är jag väldigt förtjust i, en servis man blir glad av. Till och med
anspråkslösa "Taggen" skiner upp i sällskapet.
 
2 x "Tulpan".
 
Oj, vilken röra. Vackra "Marta", döpt efter Helmer Rinsgtröms hustru, har jag samlat på mig
en del delar av. Till höger "Mexico" ihop med ett par "Doris"-assietter.
 
Ja, något behöver göras. Drömmen är en hel vägg med upphängda tallrikar, och koppar
snyggt arrangerade på småhyllor. Fast... sedan behöver jag ju ett lager ändå.
Puh!
 
Ramlade över den här efterlysningen från BBC. Under 2013 ska de göra
ett program om och med samlare. Det som fångade mitt intresse
var meningen "Do you need help to organise or display?"
Yes. Yes, I do.

Nu undrar jag:
Hur har alla ni andra med samlingar av liknande storlek gjort?
 
PS. Hela samlingen hittills ser du i äldre inlägg under kategorin 
Helmer Ringström.
 
 
1 K Peter Dahlström:

skriven

Det är redan en imponerande samling, och jag antar att den kommer att växa. Lycka till!

Svar: Tack!
Eli

2 Undantaget:

skriven

Beundrar all idoga samlare. Har aldrig kunnat hålla mig till ett ämne. Det är en jättefin samling du har som skulle vara värd sitt eget reportage i exempelvis Hus och Hem Retro.

Svar: Tack! Nej, jag har heller inte - tidigare - kunnat hålla mig till ett ämne. Härliga Helmer är undantaget!
Eli

3 Caroline:

skriven

Jag har inga samlingar i storlek med din, det skulle inte vara möjligt i vår trea :) Men verkligen roligt att se så många olika dekorer!

Svar: Nu ska jag inte uppmuntra dig... men det finns folk som bor i en etta som har samlingar..
Eli

4 Lybtar:

skriven

Du har så mycket fint!
Vi har ju inte lika stor samling men vinär på väg dit. Får vi fler saker så faller hela displaysystemet vi har i dag :)

Svar: Wow! Ett displaysystem!
Eli

5 Maria på tid & rum:

skriven

Men kära tid så galet mycket fint du har! :)

Några samlingar blir det aldrig här, allt hamnar i butiken.

Svar: Tack. Aha - lösningen! Starta butik! :-)
Eli

6 Christin:

skriven

Jag har inga stora samlingar av något mer än möjligtvis dukar, och inget bra förslag heller, men tycker faktiskt det ser ut som om du redan har fin ordning på din härliga samling.

Svar: Tack! Ja herregud dukarna... alla mina blå juldukar och andra retrodukar... intryckta i garderob..
Eli

7 DeBeer/Manganiatokan/Erica:

skriven

Helmer var en produktiv man :-) Själv har jag Percy som porslinshusgud & han låg inte på latsidan han heller!

Svar: Nej, sannerligen inte!
Eli

8 Tant Emma:

skriven

Vilka underbara dekorer. Amanitaporslinet är en favorit :)

9 khina:

skriven

Galet snyggt och mysigt smårörigt men... risk för att nått går sönder eller blir kantstött. Lösning? Tyvärr ingen bra så här i brådrasket, Men du kommer nog på en bra förvaring så småningom...

Svar: Kan ju hoppas....
Eli

10 Anonym:

skriven

Jag säger bara "en vägg" det är så roligt och enkelt och man kan njuta av samlingen hela tiden. Helmer hade nog blivit glad! Övrigt är knepigare, vi har en 15 kvm friggebod där det står oräkneliga kartonger, möbler och annat man gärna hade velat ha framme....lägenhetsförråd är ju inte så stora...

Kommentera här: