Sex kilo 60-talslampa och ett bord fullt av päron

Den hängde i loppisbodens fönster och var litet annorlunda. Jag kunde inte motstå den.
Väl hemma med sisådär sex kilo lampa hittade jag en liten smutsig etikett på insdan.
"Tyringe konsthantverk". Bildgooglade. Mejlade Konsthantverk Tyringe, som fortfarande finns.
De berättade att de tillverkade lampan på 1960- och 70-talet. Den gjordes både med mässing (vår)
och nickel (den som gick på Bukowskis för 7 000 kr i oktober). Vår lampa saknar en av de runda
mässingsplattorna, men det syns inte där den hänger i hallen, eftersom vi tog en av dem på ovansidan
och flyttade till undersidan. Direkt efter köpet var jag litet missnöjd med att inte ha fått pruta på priset,
400 kronor. Men... det känns okay nu.
 
Guldslingan i det här tyget av Sven Fristedt binder på något sätt ihop de två
loppisfynden. Det stora tygstycket (30 kr) i svart, off-white och guld är tjockt, nästan som canvas.
Det passar som festduk på det stora slagbordet på landet.

, det här var inga 50-talsgrejer precis. Jag tror att 2013 blir året då jag definitivt
breddar min smak. Är ni fler som börjat snegla framåt och bakåt i tiden?
 
1 DeBeer/Manganiatokan/Erica:

skriven

Jösses - Maffig är det ord som dyker upp i samband med lampan! Grattis!!!
Och jag börjar förstå Fristedts storhet även om jag inte riktigt själv går igång på mönstren :-)

2 Helena Högberg:

skriven

Lampan var jättefin! Jag har problemet att jag gillar alldeles för mycket olika decennier, tycker det mesta inom design är snyggt (även antikt), det blir liksom lite svårt att få ihop det rent stilmässigt hemma, det blir en salig blandning :)

3 Jesper:

skriven

WOW! Vilken otroligt läcker lampa. Jag förstår att den verkligen pryder sin plats, måste bli ett otroligt fint ljus av den.
Hoppas man får se någon bild av den på plats sedan och hur den lyser vackert!

Svar: Ska bli! Men ska först putsa mässingen och rengöra glaset ordentligt, har inte hunnit.
Eli

4 Larsson:

skriven

Larsson blir mer o mer glad i 1940-tal. Går alltså bakåt i utvecklingen?

Svar: Haha. Nej, 40-talet hade stil!
Eli

5 Undantaget:

skriven

Det var en rejäl lampa. Håller med Jesper om att det blir kul att se den plats.
Själv tycker jag att 60 talet har nog så mycket fint att ge som 50 talet. Är även väldigt förtjust i Jugendstilen, det mesta av den inte allt dock. En del kan vara lite för "blommigt".

6 Caroline:

skriven

Vilken fynd! På rätt ställe kommer den att bli urtjusig.

7 Gila:

skriven

Skoj att det visade sig vara Fristedt som jag gissade när vi sågs. Huga vilken tung lampa...törs man stå under den....eh...

Svar: Ja, jag undrade om takkroken skulle hålla. Men Rutger säger att det gör den, och då är det så :-)
Eli

8 Tant Emma:

skriven

Vilken ståtlig pjäs. Blir ljuset fint när den lyser?

Svar: Ja, det blir härligt ljust. Förmodligen ännu bättre när jag rengjort glaset ordentligt.
Eli

9 Christin:

skriven

Ska bli kul att se lampan upphängd och tänd.Gillar själv grejer från många decennier, men ändå mest från 50- 60- o kanske 70-talet.

10 Randiga Tråden:

skriven

Läcker lampa. Tyget blir så vackert som duk. Jag har alltid flirtat med fler epoker men det har alltid varit färgerna som dominerar.

11 lybtar:

skriven

Nja. Än så länge har vi fokus på 30-70 talet. Men det är ganska brett det. Men visst håller man alltid ögonen öppna på andra årtionden och åårhundraden också för den delen.

12 Linda:

skriven

Verkligen maffig lampa, 6kg kräver sin takkrok! ;)
Och jag har nog alltid blandat ganska friskt i årtionden, men 2013 blir nog året då jag breddar mitt intresse, från att bara ha gillar porslin och keramik till att alltmer falla för tyger, vintagekläder och glas.

Kommentera här: