Första... andra... och lampan var vår!

Ett ufo har landat i Ingemar Thillmark-fåtöljen! Eller är det en lampa, ett auktionsfynd från
Lohärads bygdegård i söndags?
 
Ett auktionsfynd, så klart! Den hängde därborta på stången, litet i skymundan.
Medan jag tittade på de färgglada gynnarna på bordet (som såldes som par, jag
var med till femhundra på skoj, sedan gick de till en antikhandlare) undersökte
H, den mer stilmedvetne av oss två, jättelampan i vitt.
"Från 50-talet", påstod auktionsutroparen.
Vi vann budgivningen och gav 800 kronor.
 
Så här ser knoppen på undersidan ut.
Lampan är av tjockt vitt glas och mäter
53 cm i diameter. 50-talare? Ursprung?
Någon som vet?
 
Det fanns en del eftertraktade saker på auktionen. Fyra Zebra-kaffekoppar med fat plus
två koppar varav en krackelerad var jag också med och okynnesbjöd på upp till fem-sexhundra.
Har för mig att de gick för åtta-niohundra.
 
En pinnsoffa av den här typen (fast jag lär mig aldrig alla fabrikerna och modellerna, vad har
vi här? Stolab?)  skulle jag gärna se i vårt kök. Men vi har egentligen inte plats, så jag hängde
bara med upp till 800 kr. Den gick för några hundralappar till.
 
En del blev inte sålt. På den här danska uppsättningen gick utroparen inte ner längre än till 300 kronor,
och inget intresse syntes i publiken. Minns inte formgivarens namn. Jag gissar att det är de
murriga färgerna som höll oss alla tillbaka.
 
Damen bredvid oss ropade in den här brickan och var lycklig. Det var Festivoljusstakarna
med fyra ringar hon var ute efter, den röda Riihimäen fick hon "på köpet". Vår granne hade
god smak, hon budade också hem ett snyggt litet nattygsbord i teak.
Men vad är det som skymtar till vänster?
 
En underbar Jie-karott med lock. Kanske menad för julgröten? Det är litet för fint väder just nu
för att jag ska lägga alltför mycket tid på googling, så jag har inte lyckats spåra vem som ritat dekoren.
Den följde alltså med oss hem, för 350 pix.
UPPDATERING: Det är en glöggryta, av Anita Nylund, meddelar Retrofolk.se
  
Några julsaker till blev det. En bricka med en sådan där gammal tomteljusstake,
två mässingsljusstakar och litet krafs. 150 pix. Hm...
Men det var ju auktion, det är ju roligt att buda!
 
Det tyckte H också. Plötsligt var vi ägare till en guldramad spegel.
Jag som länge suktat efter litet guldinredning blev glatt
överraskad.
 
Ingen har väl missat att jag gillar Lohärads bygdegård. Det här var H:s
och mitt tredje besök på den årliga auktionen på midsommarhelgens
söndag. Inlägg från de tidigare besöken:
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
1 Helena Högberg:

skriven

De bemålade glasflaskorna/karafferna som står på brickan (syns bara lite) verkar väldigt lika en karaff som vi har från sambons gamla farmor, rätt gamla/antika antagligen då, tror ca 1910 :)Vår turkosa karaff saknar tråkigt nog korken.

2 Baronessan:

skriven

Grattis till lampan! Jättefin. Men ännu mer grattis till JIE-karotten. Jag är galen i JIE. Jag hade nog kunnat tänka mig en trehundring för "bruningarna". Härligt med auktion :)

3 Flak:

skriven

Grattis till ett fint lampfynd och soffan var ju jättefin, nån blir nöjd med den i sitt kök.

4 Gila:

skriven

Mycket fint minsann! Gillar också när det inte är slagavgift och procent på summan! Så ska auktioner vara!

5 Zanna:

skriven

Nesto heter soffan =) Har en likadan i mitt kök

Kommentera här: