Vem kan motstå en fin gammal plåtburk? (Del I)

Det svåraste att lämna kvar på en loppis är vackra plåtburkar från förr.
Nyare också, för den delen. Så jag har några stycken vid det här laget.
Här är halva min plåtburkssamling, den som finns på landet.
 
Alla som gillar gamla burkar har nog minst en från Kärn-Kaffe.
 
Jag har de här tre, plus två i lägenheten. Plus en dublett av den höga.
 
Teburkar finns det samlare på, och jag känner själv ett sug
efter att starta en samling. Men hittills har jag stått emot
och lämnat kvar många godingar på loppisar och mässor.
 
Så här lagar man gott te. "Låt teet dra 3-5 min. (china te 5-6 min.)"
 
CAP-burkar finns liksom Kärn-Kaffe i en uppsjö modeller. Jag skulle gärna vilja ha en
guldfärgad, men de brukar vara dyra. Och titta, sommarkarameller! Säkert en favorit
på handelsbodens hylla...
 
Och här har vi Gunilla! Också en klassisk burk. Som dock inte imponerade
särskilt på min far, som tillhörde "tuschgenerationen". Hur många burkar och
annat har man inte ställt tillbaka på loppisborden för att det skrivits stort
och tydligt med tuschpenna på dem?
UPPDATERING: Tusch borde gå att ta bort, skriver bloggaren Gilas Grotta
i en kommentar. Tips, någon? Man vill ju att bara tuschet försvinner, inte
att burkens färg bleks.
 
Sonja har varit mammas, också hon en ivrig tuschare. Men den här fina
burken klarade sig. I hörnet skymtar något...
 
... en vacker men, tror jag, inte så gammal burk. Har sett den fladdra förbi
på andra bloggar, i andra färgställningar. Någon som känner till ålder och
varifrån den kommer?
 
Också de rara fåglarna är okända. Senaste burkköpet är Nyåkers
1970/80-talsburk i tidstypiskt gult och brunt.
 
Den vackra kakburken i mitten, med reliefmönster, har jag två av och dem använder jag till kakor.
(Det slår mig nu att jag inte tittat i locket, kanske är även den en kaffereklamburk? Får kollas upp.)
Annars så står burkarna som prydnad på kökshyllorna, gömmer sig i skåp - eller härbärgerar
gamla fröer. Men att jag egentligen inte behöver fler burkar lär inte stoppa mig
i sommar heller...
 
Vem kan motstå en fin gammal plåtburk del II kommer framöver.
Då får ni se burkarna jag har i lägenheten.
Övriga retrobloggare uppmuntras så länge att visa alla sina burkar!
UPPDATERING: Första bloggare att hänga på utmaningen:
Danska Fröken Toft. Missa inte!
LetaRetro visar en fin (halv) samling.
Tant Emmas Bravader har härliga burkar.
S:t Olofs blogg blandar burkar och brickor.
Porslinsbloggen visar sina finska karamellburkar.
Tanten på auktion har en samling på en hylla.
Saax visar 60-70-talsburkar och tipsar om en fb-grupp för fantaster.
50 år för sent hade fler burkar än hon trott
Form55 har burkar han vill byta mot andra
Hejaida visar både fått och loppisfyndat
Loppisentusiasten har en äldre Ira och andra burkar
Retroknoppen visar kombon loppisfynd och burkar
Audrey Fenns Finas fina burkar innehåller saker
Prylodesign har färgstarka burkar
Fina Fyndet äger bland annat en oemotståndlig Muminburk
Tid & Rum visar burkar som finns och har funnits i hennes fina butik
 
 
 
 
 
 
 
1 Gunilla:

skriven

Underbara burkar! Kan bara hålla med om att burkar köper man fast man egentligen har för många redan. Gunilla burken gillar jag! :) Var sugen att köpa en som jag såg för ett tag sedan. Men den var i dåligt skick och dom skulle ha 350kr för den. Löjligt dyrt!

2 Gila:

skriven

Fin fina burkar. Jag tänker att tusch borde gå att ta bort med något medel?! Vad? Någon som har tips?

3 Tora Eliasson:

skriven

Det är något visst med plåtburkar.....

4 Ida Nielsen:

skriven

Kul! Får se om jag inte kan visa upp min samling också.

5 Gunnel:

skriven

Ingen kan väl motstå en gammal och grann burk. Jag har en liten kakaoburksamling plus en teburk som ser ut som dina gröna men i annan färg.

6 Anette:

skriven

Jag gillar också gamla burkar och tänker anamma din idé att samla ihop dem för en fotografering :)

7 Tant Emma:

skriven

Jag formligen älskar burkar och din samling är mycket imponerande minsann. Återkommer med egen burkkavalkad under veckan som kommer :)

8 Elina:

skriven

Jag har lyckats ta bort svart tusch av en gammal Twist-burk med "magisk svamp" och lite vatten. Vet inte vad "magisk svamp" är eller om den säljes i Sverige, men det tar bort nästan vad som helst!

9 Christin:

skriven

Är också helt tolig i gamla plåtburkar och fast jag egentligen inte alls samlar på dom har jag säkert köpt 25-30 stycken och är priset bra kan det säkert bli fler.

Svar: Det kan det säkert :-)
Eli Åhman Owetz

10 Christin:

skriven

Hmm....vid en liten check runt i hemmet hittade jag nog snarare närmre 50 plåtburkar.Bör väl stänga av plåtburksradarn i sommar!

Svar: 50! Underbart!
Eli Åhman Owetz

11 Tant Emma:

skriven

Här kommer mitt burkinlägg :)
http://tantemmasbravader.wordpress.com/2013/06/04/vem-kan-motsta-en-fin-gammal-platburk/

12 LoppisListan:

skriven

Fina burkar du har! Kul med en bloggutmaning. Här kommer våra plåtburkar: http://loppislistan.blogspot.se/2013/06/bloggutmaning-platburkar.html

13 Baronessan:

skriven

Hej! Hittade hit via Samlaren och fastnade i alla dessa burkar. Jag är själv en burkoman men undviker numera att köpa fler för jag vet inte vad jag ska göra med dom. Men nu när jag varit inne här så vill jag genast ut på loppisar :D

14 Rille:

skriven

Kanske testa biltemas färgborttagningsmedel, tar bort gammal lack på bil men gör ingen skada på orginal lacken under.
Magisksvamp är det sån stor "vit sockerbit" så tyckte jag såg det på nån matvarukedja för ett tag sen. Dock får man va lite försiktig då den bleker ur lite om man gnuggar för hårt.

Svar: Tack för tipsen!
Eli Åhman Owetz

15 Sunshine:

skriven

Hej! Det var mig en fin samling plåtburkar! Framförallt "Sonja" blev jag förtjust i! Eftersom jag är en riktig plåtburkssamlare hängde jag på utmaningen efter att ha läst om den på S:t Olofs blogg. Rolig utmaning! /Sara

Svar: Ska länka till dig imorgon!
Eli Åhman Owetz

16 Caroline:

skriven

Så många fina burkar, kul att se! Jag hängde också på utmaningen: http://finafyndet.wordpress.com/2013/06/15/bloggutmaning-platburkar/

Svar: Ska länka ikväll!
Eli Åhman Owetz

17 Maria på tid & rum i Årsta:

skriven

Kryss i taket! Jag är med.

18 Kim:

skriven

Den där kakburken på sista bilden har jag som tvåvåningsburk och har även sett mindre med lock som har en liten knopp på.
Har du fått reda på vart de kommer ifrån?
Med vänlig hälsning Kim

Svar: Nej, inget svar på den frågan. Roligt att veta att den finns i fler varianter!
Eli Åhman Owetz

19 Anna :

skriven

Hej! Ett litet bidrag till plåtburksutmaningen från mig. Jättefin blogg du har! Häls Anna

20 Malin:

skriven

Hej, detta hör ju egentligen inte hit, men jag har en stor samling plåtburkar som jag försöker sälja av. Jag har bildat en grupp på Facebook som heter Plåtbrukar säljes, gå gärna in där ni som känner att ni är på jakt efter fler. Jag har måånga :)

Kommentera här: