Dokumentation: Våra burkar är 1930-tal

Några av de roligaste loppisfynden är böcker och tidningar som innehåller dokumentation
av saker man tidigare hittat. I lördags fyndade jag en receptbok från 1940. På en av bilderna
syns en bekant burk. H köpte våra socker-och kaffeburkar för snart tre år sedan. 
Jag trodde att de var 1940-50-tal. Men de var alltså äldre än så.
 
"Modern bakning", utgiven av Marabou 1940. En receptbok så att husmödrarna skulle
lockas att köpa Marabous bakpulver. Den där fruktkakan på omslaget var en favorit
hos mamma och hennes väninnor ännu på 1970-talet. Aldrig hos mig...
 
Skaraskåpet, Skaraplasts variant av Redahyllan. Den trivs i vårt kök.
 
1 Louise D:

skriven

Har gjort mig av med de flesta kokböckerna men Modern bakning och en Rumford receptbok finns kvar-nostalgi för en som närmar sig 80,

2 RETROknoppen:

skriven

Socker och kaffe passar verkligen bra ihop på din hylla!Jag kan förstå att det blir en retro-galopp då man känner igen,,, Om det är så från FORM-tidningen ,en priskurant eller som detta fall, en receptbok. Nu blev jag lite sugen att titta igenom min lilla samling så kanske man hittar mormors våg? ;)

3 Tanten på auktion:

skriven

Roligt att du hittade "dina burkar" i bakboken. Supersnygga!
/burkomanen

4 Anne:

skriven

Uhhh jeg elsker dokumentation! Du har der en "terminus post quem". Dine dåser kan tidligst være fra 1940'erne (din kilde er her bogen)...men de kan også godt være lavet senere.

5 Tilin:

skriven

Tjusigt! Jag gillar den fina gula färgen. Den är synonym med kök för mig.

6 Christin:

skriven

Fina burkar och kul att kunna tidsbestämma dom med hjälp av en kokbok.Gillar både gamla burkar och gamla kokböcker med fina bilder i. Släpade nyligen hem en tegelsten från en loppis, en gammal Bonniers kokbok fast nytryckt på 70-talet....Ganska gammalt nu det också :-)

7 Flak:

skriven

Jäklar vad snyggt! jag gillar typsnittet på burkarna

8 Eva:

skriven

Den där bakboken känner jag väl igen! Den fick jag ta hand om efter min mamma (som dog ung 1957) och som tonåring var det bara den boken jag bakade ur. Vilken nostalgi!
Vad fin din blogg har blivit förresten! Jag har varit inne mycket här förut men nu var det ett tag sen. Sist var den mer orange ;) Du dök upp när jag sökte på kuddfodral och hamnade på ett inlägg om dina oanvända 50-talsfynd på loppis. Skrev en kommentar där också :)

Svar: Tack, och välkommen tillbaka!
Eli Åhman Owetz

9 maria:

skriven

Har dennna fina sockerburk efter min älskade farmor. Den är så fin. Jag har en (mindre) strösockerpåse i den.

Du har en otroligt vacker och inspirerande blogg, förresten! Keep up the good work!!! :-)

Svar: Tack!
Eli Åhman Owetz

Kommentera här: