Och jag skulle vara experten?

Så här snyggt kan nothäftet från 1966 som jag hittade på loppisen i Rimbo centrum
i går bli om jag orkar rama in det. Tyvärr ryms en hel del veckotidningsomslag
och andra trycksaker i mina gömmor som jag haft samma plan för.
Och så fina fyndade ramar förstås, på ett annat ställe. Jfr udda lampskärmar
och lampfötter. Livsfarligt. Inget passar någonsin ihop.
 
Jag hade trevligt sällskap på loppisen. En reporter som ska skriva om mig och min bok
i en sommarbilaga. Hon fick se mig falla för småfynd som nothäftet (2 kr), en vacker lockask
i turkost pressglas (20 kr) och en okänd keramiktavla med fåglar (20 kr).
UPPDATERING: Ej längre okänd:
 
Signaturen på baksidan av fåglarna.
Någon som känner igen den?
Ja, bloggarna 50 år för sent och Skaffaren visste.
Detta är tyska Ruscha.
Från 1959-60, den mindre av två storlekar,
tillade Skaffaren.
 
Lockasken är en goding.
 
"Cuba och Import står det under den lilla skålen med krackelyr och ett nagg som jag plockade
åt mig. Oklart varför. Snygg, och bara fem pix, men behöver jag den?
Kommer den att stå framme? Hm...
 
Nej, den som verkligen betedde sig som ett loppisproffs var hon som intervjuade mig.
Hon köpte bara två saker. Här är den ena, loppisens charmigaste burk.
Den andra var en fantastiskt rolig pytteliten keramiktax för en krona.
 
Jag får skylla mitt klena fyndande på att det var litet nervöst att befinna sig på "andra sidan",
att vara den som blir intervjuad och ska hamna i tidningen.
Efter intervjun hann H och jag med en loppis till, på väg hem. Där slog jag till på en kakburk
från 1970-80-talet och en orange 70-talslöpare.
De är plåtade på ett tredje föremål som var poppis på 70-talet: Avlutad allmogesoffa..
 
 
 
.
 
 
 
1 yvonne:

skriven

Ruscha gissar jag.

2 Fammo:

skriven

Det fanns en likadan här; http://www.etsy.com/listing/52995718/fifties-ceramic-wall-plate-from-ruscha
Var kan man läsa intervjun ? =)

Svar: Återkommer med svar när intervjun är publicerad.
Eli Åhman Owetz

3 Anders Ringnér:

skriven

Nyåkers pepparkakor har haft jättemånga snygga burkar genom tiderna. Om man har vägarna förbi finns där till och med ett litet pepparkaksburksmuseum vid fabriksförsäljningen:

http://danielgrankvist.blogspot.se/2012/07/new-yorks-pepparkakor.html

Svar: Tack för tipset!
Eli Åhman Owetz

4 Skaffaren:

skriven

Keramiktavlan är som sagt Ruscha 1959-60.
Detta är den mindre av två storlekar.

Svar: Tackar!
Eli Åhman Owetz

5 Sara Borg, Norrtelje Tidning:

skriven

Tack för en mycket trevlig jobbdag! Jag tyckte dina "cocktailnoter" var superfina. Min dotter blev jätteglad för både burken och taxen. Dagen därpå var vi på loppis i Massum och fyndade(fler)linnehanddukar, ett par 50-talsmönstrade gardiner (som kan bli bra till nåt nån gång...) och en 40-tals(?)tillbringare från Gefle.

Svar: Tack själv! Det var verkligen roligt.
Eli Åhman Owetz

6 Linda :):

skriven

Vad fick du ge för den gula kakburken med bruna ringar? :)

Svar: Jag kommer faktiskt inte ihåg. Någonstans runt 30kr tror jag.
Eli Åhman Owetz

Kommentera här: