Hör ni, missa inte Café Hörnan!

 
Här är det 40:e kaféet i Femtiotalsjaktens kaféguide! Turen har kommit till Norrtäljes äldsta
fik, Café Hörnan, som fyllde 100 år förra året. Det är ett riktigt vintermysfik, med blandad
gammal inredning. Fast bilderna tog jag i somras, om ni undrar över ljuset...
 
Gille Glace, undrar hur den smakade?
 
Ett slagbord med imponerande låda, stor nog att vara sovplats åt en
bebis i ett trångbott 1800-talstorp.
 
Det finns mycket att titta på.
 
Fin matchning.
 
Sätt på kaffepannan!
 
Snyggaste burken.
 
På 70-talet, när jag gick i skola i Norrtälje, var Hörnan stället
där tjejerna i mc-jacka med rött foder och hård sminkning
satt och rökte och fikade när de skolkade.
Själv gick jag på Lindströms eller Pelikan. På håltimmen.
 
Kul detalj i inredningen.
 
Kaféet är inhyst i Appelbergska gården, uppförd 1770 som en kopia av
Norrtäljes rådhus (källa: norrtalje.se). Foto visar huset, fast inte så långt
tillbaka som på 1700-talet förstås...
Nu bäddar snart vintern in småstaden i snö. Då är Hörnan
precis ett sådant mysigt fik som man vill slinka in på.
Vi ses!
PS.
Under kategorin Kaféer hittar du inlägg från 39 andra kaféer
med originalinredning/retrostuk. OBS! Om du planerar ett besök på något av dem
kan det vara klokt att kolla upp om fiket fortfarande är öppet.
Vissa har slagit igen eller gjorts om. Jag har inte hunnit uppdatera
alla inlägg.
 
1 Veronica Östman:

skriven

Å mysiga hörnan! Men precis som du så gick jag till Pelikan... Att gå å fika på ett mysigt cafe, det är livskvalite :)
Har du varit till Cafe Drömkåken i Sättraby mellan Edsbro och Rimbo? Det kan jag verkligen rekommendera, härliga bakverk å mackor, Lasse å Maria som driver det är jättetrevliga, å det är massor av färg där, man blir glad!
Trevlig helg!
Veronica.

Svar: Nej, jag har inte varit där än. Men det stället står på bevakningslistan.
Eli Åhman Owetz

2 Re-dizain:

skriven

Så himla mysig, jag fick ju klar nostalgisk längtan på att besöka fiket. Tyvärr så ligger den långt bort men man vet ju aldrig :) Fina bilder Eli!

3 Lillan i Cornwall:

skriven


Du undrar hur Gille Glace smakade; inte lika god som GB Glace enligt vad jag minns, fast jag kan nog inte anses vara helt opartisk eftersom min pappa var forsäljningsdirektor på GB. Gille och GB var stora konkurrenter när jag växte upp på 50/60-talet.

Svar: Tack för kul info!
Eli Åhman Owetz

4 Solfrid:

skriven

Hej vilken fin blogg!! :D

Svar: Tack!
Eli Åhman Owetz

5 Anonym:

skriven

Javisst där har jag varit många gånger Hörnan låg precis bredvid apoteket där jag arbetade på den tiden.Samlingsplatsen var Cafe Lindström innan vi åkte på dans till Spillersboda.Åhhh vilka minnen

Svar: Spillan! Det var tider det..
Eli Åhman Owetz

Kommentera här: