Nykomlingar i Helmer Ringström-samlingen


Min samling Helmer Ringström-dekorer växer, men numera långsamt. Jag har någonstans
mellan 40 och 50 av dekorerna. Sammanlagt gjorde han drygt 60. Helt nya dekorer i samlingen är
ovanliga "Lilliy" (fatet), kopparna "Terrass" och den fyrkantiga burken "Gavott".


Mitt första mål är att ha någon servisdel i varje dekor som Helmer Ringström skapade.
Mitt andra att ha alla dekorer i alla färgställningar. Nu har jag hyfsat ovanliga "Gullan" i tre
färger. Jag har inte hunnit kolla i "bibeln", boken "Gefle porslinsfabrik", om dekoren "Gullan"
gjordes i fler färger.
 
Mitt tredje mål är att ha en kopp i varje Helmer-dekor. Det här är nyförvärvet "Ring", som jag
tidigare hade som tallrik.
 
Tekopparna "Trio" i turkos och vinrött är också nya i samlingen. Nu saknar jag den tredje
"Trio"-koppen, ljuvligt limegrön. Tallrikar, flata, och djupa, hade jag sedan tidigare.
Röda "Gullan" trängde sig med på bilden.

Här är hela nya gänget samlat. Vad passar väl bättre att plåta Helmerporslin på
än trälådan från Gefle Makaronifabrik? Den hittade jag på loppis i Norrtälje.
 

Och se så fint den tatueringsturkosa texten matchar "Trio"!
 
Jag tycker mig se på Instagram att det finns fler där ute som samlar
på Helmer Ringström. Kanske saknar du den djupa tallriken Dorothy eller
en Ring-kopp med fat men har dubbletter av någon annan dekor? Jag har några Dorothy
(bilden) och byter gärna mot någon trevlig del i dekorerna:
Banderoll, Blå blomma, Florens, Fonda, röd Fond , Kreol, Rill.

PS. Under kategorin Helmer Ringström här på Femtiotalsjakten
ser du hela min samling.
 
 
1 Tora Eliasson:

skriven

En del var flitiga !! Han måste ha älskat sitt arbete.....

Svar: Ja, det lilla som finns att läsa om honom antyder det.
Eli Åhman Owetz

2 DeBeer/Manganiatokan/Erica:

skriven

Kul att jag kunde hjälpa till :-)

Svar: Underbart!
Eli Åhman Owetz

3 Otilia:

skriven

Fantastiskt fina bilder :)

Svar: Helmers dekorer gör sig alltid bra på bild...
Eli Åhman Owetz

4 Petra:

skriven

Tekopps-Ring är det godaste man kan dricka kaffe ur :)

Svar: Ja, visst är det en fin dekor i sin enkelhet!
Eli Åhman Owetz

5 Christin:

skriven

Nästan som en godispåse, fast snyggare :-)
Har ett par udda tefat i samma dekor som smörbyttan, kul att få ett namn på dom.

Svar: Ja, Helmer är godis '
Eli Åhman Owetz

6 wiper:

skriven

Grattis! Jag njuter av att gå in här och kolla allt fint och jag blir supernostalgisk. Fantastisk sida och vilket toppenjobb du lägger ner. Även proffsigt tagna bilder. Jag var barn på 50-talet så jag känner igen mycket.

Ha en fin kväll

Mvh
Malin

Svar: Tack så hemskt mycket! En fin kväll till dig också!
Eli Åhman Owetz

7 twisterella:

skriven

Wow alltså! Gjorde han någon dekor som inte blev lyckad?! De är så superfina allihop. Och så impad över hur du hittar allt, så väldigt många dekorer jag aldrig sett tillstymmelsen till. Sen är jag kanske inte riktigt lika frekvent besökare på loppisar och annat som du är.. :)

Svar: Han gjorde några som inte är hänförande. Till exempel Taggen. Men det mesta är underbart, och matchar varandra.
Eli Åhman Owetz

Kommentera här: