Senaste fynden


Än är det byloppisar ute i bygderna, och i lördags rejdade jag två i en grannby.
Fem djupa "Dorothy", en av Helmer Ringströms topp fem-dekorer, stod plötsligt där och
kostade 30 kronor för fem stycken. Två krackelerade, tre i finfint skick.
 

På samma loppis fanns hallspegeln för 20 pix. Glaset litet fläckigt, men inte så att det stör.
Den passade perfekt i hallen på landet. Ni ser bästa auktionsfyndet från midsommarhelgen,
"ufo-lampan" från 1950-talet, stolt spegla sig. Och spegeln hade en etikett på baksidan:
 

Fröseke, teakspegeln "Olympia". Jag har ägt en Fröseke-
spegel en gång tidigare (inlägg här, också om Bra bohag), men den
passade aldrig riktigt in och fick en ny ägare. Den spegeln hade kristallglas,
lördagsfyndet det enklare "maskinglas"-
 

Färgade glas gör en glad. De två med fot kostade två kronor styck på en loge i lördags.
De främre är Reijmyre (tror jag) och har hittat hem till oss via olika loppisar under året.

Nu ska jag fortsätta packa till Antikvärldens dag. Och försöka förmå mig att prissätta så lågt
att likasinnade ska vilja slå till...
 
 
 
 
 
 
 
 
 
1 RETROknoppen:

skriven

Det glada porslinet! "Dorothy" är busigt färgglatt och fräscht och har nog många beundrare. Beundransvärt var dessutom priset - väl värt. Vad kul att vi båda två har loppat på det sistone, färgat glas!
Ha det nu så trevligt på Antikvärldens dag! Ska nyttja Wifi:n på hotellet och läsa blogginlägg om dina intryck och andras. Lite trist känns det nog att jag har lagt en resa just då men, men,,,

Svar: Kommer att sakna dig på Antikvärldens dag! Men ha en skön resa!
Eli Åhman Owetz

2 DeBeer/Manganiatokan/Erica:

skriven

Viken höjd är det på Reijmyreglasen?
Jag söker de som är 8cm höga och är i så fall intresserad av det gröna längst bak.

Svar: 8 cm, tror jag, men samlar själv på dem...
Eli Åhman Owetz

3 DeBeer/Erica/Manganiatokan:

skriven

Ah, jag trodde att du skulle ta med dem imorgon ;-D

Kommentera här: