Ännu fler sorters Helmer

Min samling dekorer ritade av Geflemästaren Helmer Ringström växer sakta.
Målet är ju att ha en servisdel i alla hans drygt 60 dekorer, och i alla färgställningar.
Och det går framåt i samlandet. Den vackra "Amanita" har jag nu kopp och fat av i alla fyra färger.
 
Här är nyheterna sedan det senaste Helmerinlägget.
Bakre raden:  "Blå blomma" och "Röd blomma", grön och gul "Amanita", kopp i "Gavott"
(jag hade en halv smörask tidigare). Främre raden: "Taggen"-kopp (hade en tallrik tidigare),
kaffekopp i grön "Delfi" (tack, Porslinsbloggen!) och till sist strama stiliga "Kreol".
 
Åhhh, "Amanita"! De är ju så vackra tillsammans. I Malmö, hos bloggaren Alltdegamlagoda, väntar
ytterligare några röda koppar med fat. Nu är mitt sikte inställt på att hitta assietter i rött, gult
och blått. Jag har ganska många blå vanliga fat, så om någon har assietter (eller andra
"Amanita"-delar) så byter jag gärna. Upp till åtta blå fat kan jag tänka mig att byta bort.
Mejla [email protected] om du är sugen på något byte!
 
Den lilla koppen med röd dekor fyndade jag för en krona, tror jag det var, i Krylbo för många år sedan.
Först i höstas när jag budade hem "Blå blomma" på Tradera förstod jag att det var en Helmerkopp
jag druckit kaffe ur. Nu är "Röd blomma" pensionerad, jag vågar inte riskera att ha sönder
en kopp i en av de ovanligaste av Helmers dekorer.
 
"Atos" har svårt att tävla med "Amanita" i charm och skönhet.
Men när jag hittar en helt felfri såssnipa i en dekor av Helmer Ringström,
för 15 pix, ja då följer den med hem.
 
Jakten fortsätter. En del dekorer som jag inte har skaffat är lätta att hitta, men jag har väntat och hoppats
på att de ska dyka upp till loppispris. Men "Aurora" till exempel får jag väl snart ta och köpa på någon antikmässa. Andra dekorer har jag aldrig ens sett, till exempel"Banderoll" från 1969.

Hela min samling (nu omkring 50 dekorer, har tappat räkningen) ser du i inläggen under
kategorin Helmer Ringström.
1 Malin:

skriven

Hej!
Vilken underbar sida! Jag har precis upptäckt Helmer Ringström och fastnade direkt!
Är Aurora en ovanlig kopp? Fick nämligen en av min mamma häromdagen som hon hittade på loppis för 30kr! ☺️

Tror jag kommer lära mig en del tack vare din fina blogg! ☺️

Svar: Hej!Grattis till att ha upptäckt Helmer! Nej, Aurora är ganska vanlig. Anledningen till att jag inte har den dekoren är att jag varit snål och väntat på att den ska dyka upp billigt på loppis. 30 kronor var ett bra pris! Då hade jag också huggit. Välkommen in i Helmer Ringström-samlarnas värld!
Eli Åhman Owetz

Kommentera här: