Antikmässan - ännu en orsak att åka till Östhammar!

Det är alltid roligt att göra något för första gången. I dag besökte vi antik-
och samlarmässan i Östhammar, som jag faktiskt inte alls kände till tidigare. Den hålls
i Östhammars ishall ( tidigare i Norrskedika, innan parkens byggnader brann ner).
Det var en lagom liten mässa, ungefär 40 utställare, med mycket fina saker.
Till exempel skålarna av Johnny Matsson. Alltid roligt med reklam om grejerna, från tiden.
 
The Diamond Chair av Harry Bertoia var kanske det dyraste på mässan.
7 500 kronor stod det på utställarens prislapp. Det visste han säkert att han knappast
skulle få, men stolen drog till sig besökare till montern och var ett smycke för
mässan. Jag lärde mig att de nytillverkade stolarna har kromade ben, originalen
svarta.
 
Min man börjar utveckla en oroande dyr retrosmak. Han tittade lystet på Ingrid Atterbergs
vaser...
 
... och på Rut Rosbergs vackra kvinna. Hon stod bland Mari Simmulson-
figuriner och det är ju helt klart en Simmulson-känsla över henne. Vi googlade Rut
och insåg snabbt att där har vi en doldis. Nästan ingenting finns dokumenterat, bara detta
i en tråd på forumet Precis en sån: skulptör (1912-1982), verksam i Malmö.
3 200 kronor kostade den höga figurinen.
 
Den här Simmulson tyckte jag var ganska fin, men priserna var i paritet med stora Antikmässan
i Älvsjö, så vi stod över även här. 2 800 kronor.
 
Fint! Utställaren spelade en schottis (?) för oss, och det lät förvånansvärt bra. Tratten är målad,
väldigt snyggt, men tydligen hade grammofonen kostat mer om tratten haft kvar sitt muggigare
originalutförande. 1 700 kronor. Litet av ett fynd om man hade plats.

Vad tittade jag på då, med mitt öga för mer vardagsting från 1950-60-talet? Jo, till exempel
det här mosaikbordet, dolt under massor av grejer. Väldigt fina turkosa och blå plattor, ett stort
bord som bara behövde litet teakolja längs kanterna. 550 kronor. Vi har redan ett soffbord över,
och det finns inte en chans att få in ett till i huset. Så, nej. Men det var jobbigt att behöva gå därifrån
och inte få ta med bordet hem. Hoppas det fick en kärleksfull köpare.
 
Av alla bilder jag lade ut på Instagram tror jag det här fick flest likes och emojihjärtan.
300 kronor för setet.
 
Jag letade och letade, men inte heller denan dag hittade jag de två burkarna
jag är på jakt efter, kaffeburken och teburken på omslaget till min nya roman
"Flickorna i speceriaffären". Jag behöver sådana till skyltning på mitt bord på
Antikvärldens dag. Hör av dig om du har en burk till salu eller vill byta mot
en annan burk. Här ser du omslaget med burkarna.

Sammanfattning: En trevlig liten mässa i en lokal med bra luft och mycket utrymme.
Mycket fina saker, men svårt att hitta några riktiga fyndpriser.
Värt en utflykt till Östhammar, särskilt som det finns så mycket mer
i krokarna. Adas Café med 50-talshörnan Dagnys Hörna inne i Östhammar
och retrobutiken/loppisen Pepparkaksfabriken i Norrskedika.
Med mera.

PS. Några småsaker handlade vi, visar dem i ett senare inlägg.
 
 
 
 
 
1 Helena Högberg:

skriven

Jag har en Rut Rosberg (mycket mindre förstås!)Tyvärr så har hon limmat huvud. Den jag har är i röd lera sedan en mörk matt lasyr på så att den ser ut som mörk lera. Jag hade med den på bloggen när jag köpte den, men minns tyvärr inte när det var, men hon skymtar förbi i mitt blogginlägg idag också ifall du vill kika :)

Svar: Kul! Ska kolla!
Eli Åhman Owetz

Kommentera här: