En auktion i Lohärad satt fint

I dag hade H och jag en välbehövd vilodag, efter veckor av flyttröjning, -packning och
-förberedelser samtidigt som han arbetat heltid och jag skriver på min andra roman.
Ni som följt Femtiotalsjakten några år vet att jag älskar att gå på loppis och auktion
i Lohärads bygdegård. Så vad passade väl bättre än att tillbringa vilodagen på antikauktion
i bygdegården? Här kommer ett bildsvep, i nästa inlägg ska jag visa mer av det vi köpte.

Tjugo minuter till auktionsstart. Sympatiskt att inte börja i ottan!
Sådana här "solur" är jag svag för. Men har inte övertygat H
om dess skönhet, så här passade vi.
 
Jag har två röda stegpallar, de där klassiska (LIndqvists) i metall.
Men på senare tid har jag sneglat på sådana här och börjat tycka att de är
snyggare. Den röda blev min i dag, för 375 kronor (inkl. slagavgiften som var
på 25 procent). Varken billigt eller dyrt.
 
Några superfynd bland retrogrejerna gjorde ingen i dag. Det fanns både
retrohandlare och andra intresserade budgivare. Jag hade hoppats på att alla utom
jag skulle tycka att Mon Amie-kannan var för smutsig. Men de såg ju också
att den skulle bli finfin efter rengöring. 400 kronor tror jag den gick på.
 
Kanske bästa retroköpet i dag. Bordet var snyggt, i gott skick och gick för 700 kronor
+ slagavgiften. Men... är det jakaranda? Jordbruksverkets nya hårdare regler för hotade arter
gör att man kan behöva se upp med vad man köper för någonting. Se blogginlägget
Bryter du mot lagen när du säljer jakaranda och palisander hos antikhandlaren och bloggaren
Wanjas Vardagsrum.

Otaliga "fyndlådor" med blandat innehåll klubbades för 100-300 kronor. Glasen med
pinuppor var ju litet söta. Men...
 
... VAD är detta? Håret såg ut som och kändes som människohår. Lådan rymde en del andra
åtråvärda föremål men budgivningen kom av sig när killarna som höll upp lådan plockade upp
"hårgrejen"-  men snabbt lade ner den igen. Folk hann se både håret och deras ansiktsuttryck.
 
Fin hästfigurin gick för 150 eller 200 kronor och det vackra fatet "Ax" av Berit Ternell,
Upsala Ekeby, för 400 kronor plus slag.
 
Fågeltryck brukar inte intressera mig, men just de här två var fina. De var kvar när vi
tog våra inropade saker och gick vid 17-tiden.
Vi, dvs jag och min jazzkatt. Under auktionen fick jag veta att min man spelat klarinett
i musikskolan. Kanske inte så framgångsrikt, men nu har ha en ny chans. 200 kr plus
slagavgift för två klarinetter och en blockflöjt var väl ett fynd?
 
Vackra Lohärads bygdegård, byggd på 1950-talet
med bevarad interiör. Auktion igen den 15 februari!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
1 Skaffaren:

skriven

Kul att du hittade en riktig stegstol!
Jag visade upp en likadan för en dryg vecka sedan.
Pinupglasen kan vara italienska.
Anna undrar vad det är för klarinetter?
Idag köpte hon en serie som heter "Lär dig spela klarinett".
Vi var på loppis för första gången på länge, länge.
Det blev en stol, udda lerkrus, en tavla, Mumin, några böcker, en Gunnar Nylund-pjäs samt udda UE-fat.
Abstinens eller?

Svar: Svår abstinens här! Ska fråga Håkan om klarinetten!
Eli Åhman Owetz

2 Gunnel:

skriven

Kul att få veta att det fruktfat med 6 assietter som vi fick när vi gifte oss 1960 heter Ax och är formgiven av Berit Ternell. Det hade jag ingen aning om.

Svar: Grattis till servisen!
Eli Åhman Owetz

3 Lars:

skriven

Hej Eli! Snälla! Kan du utveckla detta om att man inte får handla med jakaranda-möbler tillverkade efter 1947. Jag hade inte hört talas om detta och hittar ingeting på nätet. Ingen verkar följa det heller. // Lars

Svar: Lauritz sa nyligen nej till en person som skulle lämna in ett jakarandabord med hänvisning till Jordbruksverkets nya hårdare regler. Men frågan är pm Lauritz övertolkat, om det bara gäller Riopalisander. En annan person i branschen har kontaktat Jordbruksverket och väntar på svar. Jag uppdaterar när jag vet om Lauritz varit alltför restriktiva.
Eli Åhman Owetz

4 Åsa:

skriven

Jag tror det där människohåret snarare är från en häst. Mina svärföräldrar i Värmland har såna där "piskor" som prydnad, och det är då häst. Fast man vet ju aldrig.

Svar: Man kan ju hoppas...
Eli Åhman Owetz

5 Wanja:

skriven

Hej, Eli!
Jag har försökt bena ut den info jag fått, uppdatering sker så fort jag fått fler svar från Jordbruksverket. Här är inlägget:
http://wanjasvarjehanda.bloggplatsen.se/2014/01/21/10494234-bryter-du-mot-lagen-nar-du-saljer-jakaranda-och-palisander/

6 enannanhelena:

skriven

Oj, så mycket fint och kul och...hårigt... ;)

Nu fick du det verkligen att, både värka i auktionstanden, och suga i abstinenstarmen. Mao det var alldeles för länge sedan jag var på auktion! Och tänk att dessutom få vara i en sådan miljö när man lyssnar till klubbans slag.

Soluret var vackert! Jag har en liknande (lite enklare, modernare) variant fast spegel, ropade in den för flera år sedan. Men fortfarande har den inte fått träffa en lämplig vägg. Och fåtöljen som den ligger i har varit "osittbar" exakt lika länge.

Tack för sköna auktionsbilder!

/helena

Svar: Ja, auktion är så roligt!!! Lovar mig själv att gå på fler än vanligt i år. Känner igen det där med grejer som liksom inte finner sin plats...
Eli Åhman Owetz

7 Gunilla Andersson:

skriven

Hej kusin vitamin!
Sitter på jobbet (ja,hade en liten dipp då loppis alltid muntrar upp...) och såg att du varit på Lohärads bygdegårds auktion. Jag är där titt som tätt men hittade inget om auktion den 15 februari. Har du koll på vilken tid den är?
Gunilla från "Rimbo Prästgård"

Svar: Härligt att vi är fler loppistor i släkten. Auktionen är nu på lördag den 15 feb. Start 14.00, visning en halvtimme innan. Vi kanske åker dit, få se. Behöver packa upp det hi har efter flytten istf köpa mer...
Eli Åhman Owetz

Kommentera här: