Så här vet du om du har ropat in En Äkta Fyndlåda

Visst är den ljuvlig? Den böhmiska vasen (tack till @loppstinens och @gloomypoodle
på Instagram som visste att det är tjeckiskt glas) låg i en låda på gårdagens auktion
vid Lohärads bygdegård. Jag ropade in lådan för 250 pix plus slagavgift. Förutom
vasen fick jag allt detta:
 
Den amerikanska märkduken låg underst, den såg jag först när jag plockade upp alla saker
här hemma. Och titta - en rektangulär plåtburk märkt Gevalia Gefle på lockets
insida  och ett riktigt sommarfika-fat fullt med rosor.
 
Låt oss stanna till vid märkduken. Googling ger vid handen att märkdukarna med förtryckta mönster
masstillverkades och såldes på varuhusen. Företaget som tillverkade dem bytte namn ett par gånger,
men hette Vogue Needlecraft mellan 1930 och 1941, vilket tidsbestämmer min duk.
När jag stod och strök duken insåg jag att den som broderat inte följt anvisningar om vilka färger som
skulle användas. Till skeppet och kryssen runt om valde hon gult och blått, de svenska färgerna.
Vem var hon? Var var hon? Satt hon utvandrad i Amerika och broderade duken, full av längtan hem?
Och skickade den som present till någon i Det Gamla Landet? Eller var hon en av återvändarna? Och kanske broderade märkduken på båten hem igen, på 1930-talet?
 
Tre stora formar, en blå "Pyro" och två Gefles "Blått band", som jag tänkte sälja vidare.
Snygga, men inte min stil. UPPDATERING: Blått band-karotterna sålda.
 
Under märkduken låg litet gammal spets. Här hänger de nytvättade
på tork. Fina att ha som band när man slår in presenter.
 
Vasen "Trinidad" av Marie Simmulson låg i lådan och se vad fint den passar
ihop med samma formgivares "Indonesiskan" som redan väntade hemma
på sideboardet. "Trnidad" hade sprickor upptill, därav förstås degraderingen till
lådgrej,men nertill är den hel och funkar alltså som vas. Eller så får den bara stå
och vara vacker.
 
Oh Boy! en burk till! Den främre, kopparfärgade, av Ögon-Caco-
burkarna låg i lådan och hade också den någon som väntade på sällskap
här hemma. En kompis!
 
Den roliga lastbilens flak höjer man och sänker med en vev. Notera hur
den böhmiska vasen tränger sig in på en bild till!
 
Och här har vi lådans Svarte Petter. Oklart vem som skulle vilja ha
en minnestallrik med gamle kungen, tre landskapstallrikar från Gefle (1960-tal)
eller tallriken "När Carl XV besökte Gustavsberg" ur serien "Historiska fabriksbilder".

Men det var tallrikarna som slutligen gjorde lådan till en Äkta Fyndlåda.
Kriterierna: Lådan ska (helst) ropas in på sommarauktion.
Den ska innehålla Saken man bara måste ha (Böhmen!), Kul bonusgrejer
("Trinidad" och burkar), En överraskning (märkduken) - och Svarte Petter (tallrikarna).
 
 
1 Eva Solid:

skriven

Vilka fina fynd. Svarte Petter, alltså olika typer av minnestallrikar använder jag till glöggmingel här hemma och det fnissas både av förtjusning och fasa, en del försöker artigt att hålla god min.
Jag ser med spänning fram mot din nästa bok.
Med varmaste hälsningar från Eva

Svar: Smart användning! Det har jag aldrig tänkt på. Nu ska jag spara Uppland, Gustav VI Adolf och de andra till nästa års sommarfest. Blir jätteglad att höra att du ser fram emot Flickorna i speceriaffären!
Eli Åhman Owetz

2 Berit:

skriven

mycket spännande i din fyndlåda, säkert värd sitt pris!;~)

Svar: Ja!
Eli Åhman Owetz

3 Evas pyssel:

skriven

Vilken trevlig bok du har skrivit !! Jag har sträckläst den och haft riktigt mysiga lässtunder. Jättetrevliga fynd du hittat. Ibland har man tur. Här blir det också några tillskott då och då.
Ha det gott !! //Eva

Svar: Tack! Jag blir lika glad varje gång någon som läst min bok hör av sig! Allt gott till dig också!
Eli Åhman Owetz

4 Flak:

skriven

Vilken härlig lastbil!! och Ergo cacao! sånt gillas!=)

Svar: Lastbilen är söt. Ergo fanns redan tidigare, en favoritburk!
Eli Åhman Owetz

5 Skaffaren:

skriven

Pallar? Det var som tusan.
Jag får uppdatera mig på kursen i juli.

Svar: Då kommer vi att SLÅSS om pallarna :-)
Eli Åhman Owetz

6 christofer:

skriven

Samlartallrikar - usch säger vi i dag, men vem vet vad vi säger i morgon? Hu, kanske ...

Sedan heter väl det där mönstret "Pyro" och inte "Pyrex" vilket såvitt jag vet är ett registrerat varumärke för eldfast glas.

Svar: Klart det ska vara Pyro. Tankevurpa!
Eli Åhman Owetz

Kommentera här: