Lovely Rita

Åh, kompletteringslycka!
Rörstrandsservisen "Rita" var finservisen hemma när jag var barn. Mina föräldrar började antagligen
köpa den när de var nygifta på 1940-talet. Numera är "Rita" min och kommer fram när vi har sommarfest
med många gäster. I går fick jag tag i en kanna, något som inte funnits i uppsättningen hemma.
 
Den låg i en "fyndlåda" på auktionen i Lohärads bygdegård. Men jag ville inte betala 200 kronor
plus 25 procents slagavgift, där nästa bud skulle hamna. Mest för att jag själv fortfarande rensar ut
gamla loppisfynd  och inte ville få en hel låda grejer till på halsen.
Så jag smög fram till köparen efteråt och undrade om hon köpt lådan för kannans skull.
Nej, det hade hon inte.
Och ja, hon sålde den gärna för en femtiolapp.

"Rita" är klassiskt enkel, andas nästan litet funkis. På nätet cirkulerar obekräftade uppgifter
om att Gunnar Nylund skulle ligga bakom servisen
Någon som vet?
1 kiosktanten:

skriven

Jättekul att höra av dig igen jag kollar varje dag.
Håller med om att enkelt är fint samtidigt som jag gillar tunna fina mormorskoppar gärna blommiga. Tycker dom är så goda att dricka kaffe ur.

2 Otilia:

skriven

Det är en fin servis! Skönt att ha något lite enklare som komplement till allt färgglatt!

3 Christin:

skriven

Så enkel och så snygg. Får mej att änka på det där porslinet det står Konsum på, är väl samma färger och kanske från samma tid.

Kommentera här: