Och där, plötsligt - vår bordsskiva av Breger!

Man kan inte ha hundratals gamla tidningar hemma, det börjar lukta arkiv.
Så nu rensar jag bort alla gamla slitna exemplar av Femina, Hemmets Veckotidning och Allt i Hemmet.
Jag river ur de intressantaste referensartiklarna och den reklam som kan passa att rama in.
Så, plötsligt, ramlar jag över ett superfynd. På en bild till en artikel om att blanda mönster i inredningen:
H:s och min emaljskiva av Carl-Arne Breger. Kolla bordet bakom fåtöljen!
 
November 2010: Vi ser en rolig emaljtavla hos Monkan & PA. Det blir vårt första gemensamma
retroköp. Tavlan är signerad Breger -55 och ska ha gjorts av Carl- Arne Breger under tiden på
Gustavsberg. Förmodligen en bordsskiva som senare ramats in, förstår jag när jag googlar.
 
Sedan befriade vi emaljskivan från ramen och hittade mycket riktigt hål i kanterna som
berättade att skivan sannolikt suttit på ett bord. "Bregern" hängde i vardagsrummet i Solna,
men jag inser nu att jag inte tog en enda bild medan den satt uppe.
 
Men här hängde den fint, på Gustavsbergs porslinsmuseums utställning "Emalj på G"
(bilder från den här).
Så kom det ett mejl i höstas, från en släkting till Carl-Arne Breger:
"Jag kan bekräfta att Carl Arne Breger gjorde emaljbordsskivor under den tid han
jobbade på Gustavsberg. Tror inte de kom ut i handeln men de förekom  i familjen
i olika versioner. Din tavla ser på pricken ut som ett bord som min (släkting) hade
hemma hos sig."

Frågan är nu hur bordet hamnade i Allt i Hemmet 1956?
Ett fantastiskt fynd var artikeln i alla fall, och nu studerar jag alla bilder litet
noggrannare innan jag slänger fler gamla tidningar...

 
 
1 Skaffaren:

skriven

Kul och kult!

2 Annica:

skriven

Vad roligt!

3 Benny:

skriven

Sånt är ju så otroligt osannolikt och kul!

4 Gila:

skriven

Att hitta referensmaterial gör ju det hela med samlandet ännu roligare :-)

Kommentera här: