Hur kunde 50-talsgardinerna finnas kvar?

Sköna maj är här, och därmed har loppissäsongen dragit igång på allvar i Roslagen. I dag
avverkade jag de tre som verkade mest lovande. Bakluckan vid Lohärads bygdegård gav inte så
mycket. När jag anlände vid halv tio-tiden mötte jag en av traktens antikhandlare på väg därifrån
med kassar, så tja... MEN i Nysättra blev det bingo trots att loppisen varit igång i flera timmar.
De här 50-talsgardinerna väntade på mig.
 
Färgen är något svagare än på den här bilden, men oj, vilket skick! Hela, rena, manglade
och tyget tålde att dras i. Ädel-50-tal, ett av de vackraste mönster jag sett.
Priset? 40 pix...
 
I klubblokalen i Nysättra gjorde jag fler tygfynd. Tyget uppe till höger, med bakgrund är "Pompeija" av
Märta-Lena Bjerhagen för Borås Cotton (tack, Mangania och Gilas Grotta, som berättade vad jag köpt).
Boken är en av de eftertraktade referensböckerna om tyger, Uuve Snidares "Tyger. Inred med svensk textil" (1994), Endast 20 pix..
 
Jag testsvepte "Pompeija" kring en tavla som satt uppe och ja, tygstycket passade alldeles lagom
till en tygtavla. Inte riktigt mina färger, dock, så vi får se vad som händer med tyget.
(De ljusa cirklarna är kameran, inte tyget.)
 
Tunikan från Vinetta, jag skulle vilja placera den i slutet av 60-talet,
i orange och rosa lär definitivt få en ny ägare. Orsaken? Stl 36...
Eftersom jag tror att jag känner människor i mindre storlek än min som skulle
gilla den så plockade jag med den från byloppisen i Harö.
  
Dagens roligaste loppisfynd: Skyltdockan.
Hen har varit tennisspelare, därav den märkliga posen.
I höst ska dockan få hänga med på bokförsäljning på ett
evenemang och få en omgörning till något helt annat än
tennisspelare. Fyndad för 150 kronor.

 
 
 
 
1 Skaffaren:

skriven

Snyggt tyg!
Klurar på alternativa jobb för tennisspelaren.
Snickare?

2 Tant Emma:

skriven

Wow! Vilka finfina fynd. Tygerna är ju underbara :)

3 Helena Högberg:

skriven

Vilka superfynd! Det finns mycket tennisspelaren kan göra, hänga upp gardiner, sätta stjärnan i toppen på Julgranen eller spika upp en tavla :)

Svar: Många bra förslag!
Eli Åhman Owetz

4 Annica:

skriven

Tycker mig känna igen tyget i tunikan...undrar om det inte fanns något liknande i utklädningslådan när vi var små :)

5 DeBeer/Mangania/Erica:

skriven

Det är Gila som har lärt mig allt om Pompeija. Jag hade det som draperi, rosa med benvit botten i ett tunnare tyg.

6 agata:

skriven

Oj, vilka fynd! Vilket fantastiskt gardintyg du fyndade! Och den fina städrocken var verkligen härlig! Men liten.
Kanske kan de nakne mannen få ett plakat i handen?

7 Christin:

skriven

Finfina tygfynd. Ska bli skoj att se vad den f d tennisspelaren får för funktion framöver.

Kommentera här: