Men tira, alla pinglor och grabbar - en fest med riktigt "surr"!

Ibland kommer det pressmeddelanden som tar sig in på bloggen.
Som det om beredskapsfest på Armémuseum i Stockholm den 15 november.
Det är en temafest i 40-talsstil med livemusik (Hornsgatan Ramblers
och Kvartersorkestern Klarskinn), dans, filmvisning, med mera.
.
Jag är sugen på att gå, främst på grund av programpunkten
Surrogatkafferep. Jag har alltid undrat hur "surr" smakade.
Museet har köpt in ett lettiskt surrogatkaffe som består av rostad cikoria
(45 %), ekollon, korn och torkade morötter. 
Inte hemgjort men helt tidsenligt. Personen som tagit fram receptet har
varit inspirerad av sin mormors recept,

Och så blir det förhandsvisning ur "Beredskapsboxen", nästa box i DVD-box-serien
med filmer från förr. Jag har "Pilsnerboxen", önskar mig "Hembiträdesboxen" i julklapp 
och kan tänka mig "Beredskapsboxen" också (om min man läser detta).

Mer info finns på eventets Facebook-sida.
 
1 Christofer (Tusse):

skriven

Surrogat eller rättare sagt "kaffetillsättning" minns jag från 1970-talets danska speceriaffärer. Räknas maltkaffe som surr? I så fall finns det tyska märket Kathreiner, respektive vadenuhette från Polen i min lokala butik. Cikorija? - nix!

Svar: Har aldrig hört talas om maltkaffe.
Eli Åhman Owetz

Kommentera här: