En papegoja och en rulle allpapper (Ålandsresan del III)

ABC-flickan Charlotta har fått sällskap på vårt sideboard. Hon tar det med lugn, mer
nyfiken är H:s loppisfynd från Emmaus, Mariehamn. Paavo Papukaija heter han, kommer
från Arabia och är formgiven av Howard Smith. Fynd och fynd, förresten. 80 euro kostade
fågeln. Men han är fin och ett roligt minne från resan.
 
Vad hittade jag själv då, på Ålands loppisar? Billigare grejer...
Som det här tyget av okänt ursprung. Jag tror det är 1970-tal, för vem har
tryckt tyger i brunt sedan dess? Och så är det bra kvalitet.
Någon som känner igen det?
 
En rysk teburk åkte med för att den skimrade så fint. Hemma i skåpet får den Kärnkaffeburken
att också se litet rysk ut. Rött te, tror jag det står på locket. Ålder okänd.
 
Ett litet men naggande gott fynd. En oöppnad rulle (innan
jag öppnade den) allpapper från gissningsvis 1960- eller
tidigt 1970-tal. Härligt mönster!


 
1 kiosktant:

skriven

Hej !
Fina loppisfynd tycker jag
Nu väntar jag att din bok ska
komma och förgylla hösten, det känns härligt.

Svar: Tack! Återkommer om releasefest :-)
Eli Åhman Owetz

2 Mona :

skriven

Hej! Jag har just sträckläst dina två böcker, gråtit och skrattat om vartannat. Nu väntar jag på den tredje!! Känner igen så mycket, jag är född -40.
Kram från Mona

Svar: Hej MonaTack för att du hörde av dig med fina ord! Jag blir så glad! Hoppas du ska gilla "En sommar på luffen också"!
Eli Åhman Owetz

3 Rimmu:

skriven

Hej!
Vilka vackra saker du har här! Den ryska teburken har texten "Krasnodarskij tsaj". Krasnodar är en stad nära Sotji och de odlar te där (enligt Wikipedia).
Hälsningar från Finland
Rimmu

Svar: Tack för upplysningen! Vi använder den som teburk, men den är väldigt opraktisk eftersom man lätt skär sig på den vassa innerkanten..
Eli Åhman Owetz

Kommentera här: