Insamlade intryck (Ålandresan del II)

Ålandsresan blev ingen badsemester ( sommarn 2015, brrr) men en insamling av miljöer och intryck.
Den här fasaden finns i Mariehamn, där vi fikade och jag gick in på bokhandeln och gjorde reklam
för "En sommar på luffen", tredje boken i Anna-Lisa-serien, där en av huvudpersonerna är ålänning.
 
Sådana här miljöer sätter i gång min fantasi. Storby, alldeles bakom den mysiga
loppisen som hölls i röda bodar.
 
"Förebilden till Carl Malmstens ´Lilla Åland´ stod i S:t Mikaels kyrka", skrev jag skämtsamt
på Instagram eftersom jag visste att Malmsten hämtat inspiration till stolklassikern på Åland
och tyckte att pinnstolen påminde om hans.
Jag ryser nu när jag googlar "Lilla Åland" och läser detta på Norrgavels sajt:
"En sommardag 1939 besökte Carl Malmsten med en grupp elever Finströms gamla kyrka på Åland.
I sakristian såg de en serie sins emellan olika pinnstolar."
En elev ritade av en av stolarna och Malmsten satte dit sitt eget formgivarnamn när den,
litet modifierad, lanserades.
S:t Mikaels kyrka, Finström. Jo, faktiskt. Just härifrån kom "Lilla Åland".
 
I Geta, litet längre norrut ändå, besökte vi Pettas ekoageri & hantverkscafé. Jag åt den
godaste havrekaka/paj jag någonsin stött på. Och så stod det några riktigt fina gamla
burkar på en hylla.  Finska konfektburkar från Hellas, 1930-tal. Ej till salu.
 
Bomarsunds fästning! Här vid ruinerna av det skulle bli Rysslands västligaste
fäste satte fantasin igång. Bygget började 1832, en jättefästning som skulle ha plats för
2 500 man och där en hel liten stad byggdes i anslutning till fortet. Tänk, myllret av folk här 
en sommardag på 1850-talet! Men fästningen hann inte bli klar,
1854 anföll England och Frankrike. Sedan dess har Åland förblivit demilitariserat.
Och nu, tänk en dimmig novemberdag vid skymningstid.... 
 
 
En obemannad loppisbod vid vägen.
Och förstås gjorde vi några loppisfynd under Ålandsresan.
Stay tuned...
1 Flak:

skriven

Visst är det härligt med självbetjäning..en vilja att göra rätt för sig...betala utan översyn.
Obetalbart helt enkelt och varje gång man kommer till en loppis som har dyligt betalsystem kan man inte låta bli att le och betala en extra krona eller två.

Svar: Exakt!
Eli Åhman Owetz

Kommentera här: