Tre nya Helmer - och nu måste jag faktiskt snart skaffa Zenit

Min samling av Helmer Ringström-dekorer växer sakta nuförtiden. Av hans drygt 60 dekorer har jag
nu någonstans kring 55 (och ja, snart måste jag katalogisera det jag har). De tre senaste nyförvärven är
inte några av hans ovanliga dekorer. Men"Aurora", "Vera" och "Karneval" väntade jag helt enkelt med
att köpa, eftersom jag hoppades hitta dem billigt på loppis (så blev det inte).
 
Många av kopparna och de andra servisdelarna i Helmersamlingen har jag bytt till mig av
andra retromänniskor. Som tekoppen "Tulpan", ny i samlingen. En kaffekopp hade jag redan
i den dekoren. Tekoppen bytte jag till mig av "Webrik", som skrev ett gästinlägg om sin
Helmersamling för några år sedan.
 
"Atoll" också ett nyförvärv. Jag tycker  inte att "Atoll" hör till Helmers främsta
dekorer, men även "en halvdan dag på jobbet"-dekorerna ska förstås finnas
med i samlingen.
Av de dekorer som tillskrivs Helmer Ringström saknar jag nu dessa:
Anemone, Banderoll, Blå Rand, Engobe, Fonda, Röd Fond och Zenit.
Av dessa har jag bara sett Anemone, Fonda och Zenit. Och jag tror inte ens
att det är rätt Anemone jag sett.
Jag har väntat med att skaffa Zenit, eftersom de kopparna är så dyra. Men det börjar
bli dags att skaffa de återstående dekorerna som lätt går att få tag på.
Kanske blir det årets inköp på Antikmässan nästa helg!

Under kategorin Helmer RIngström här på bloggen ser du hela min samling
i ett antal inlägg. Tekopparna är gul "Safari", min absoluta favorit bland alla
hans dekorer. I den har jag mattallrikar, flata och djupa, och assietter - och alltså
tekoppar. Har du kaffekoppar i gul "Safari", hör gärna av dig!
.

Kommentera här: