Vi for till Föglö (Ålandsresan del I)

H och jag tog oss en liten Ålandssemester förra veckan. Jag gjorde också litet research
för den fjärde och sista boken i Anna-Lisa-serien. En dag åkte vi till Föglö, där lotsstugan
fångade vårt intresse. Numera ett museum var det inrett i ett slags 1940-50-tal.
Jag fastnade förstås vid köksbordet.
 
Askfatet kände jag inte alls igen. När jag lade ut en bild
på Instagram och frågade om ursprung trodde någon att det kunde vara
Birger Åström, Bekå keramik.
 
 
Jag gillar ju sådana här museimiljöer, skulle gärna ha sovit i det här
rummet om sängen och sängkläderna varit av modernare snitt.
 
Ett fint litet hus var lotsstugan i Degerby...
 
... men det kom ändå bara tvåa på listan över busvassa byggnader på ön.
För här är Föglös bibliotek, inhyst i ett hus från empiren. Tyvärr stängt denna dag.
(Visste ni förresten att mina romaner i Anna-Lisa-serien finns på flera
åländska bibliotek? Dock inte på just Föglö.)
 
Jag måste också visa golvet på färjan till Föglö.
Förmodligen inte alls 50-tal, men med känsla från tiden.
 
Fler inlägg från Ålandsresan kommer att dyka upp.
Stay tuned...
1 Anta Snaque:

skriven

Mysigt!!!

2 Christin:

skriven

Du hittar alltid så fina detaljer. Ser jättemysigt ut där!

Svar: Tack! Åland var fullt av mysiga detaljer !
Eli Åhman Owetz

Kommentera här: