En höstdag på luffen - och ett besök på Fellingsbro bibliotek

I tisdags var jag inbjuden till Fellingsbro bibliotek för att prata om min nya roman En sommar på luffen,
som utspelar sig bland annat i Fellingsbro, Lindesberg och Frövi. Jag bilade dit och tog tillfället i akt
att besöka mina favoritplatser under dagen, platserna som finns med i boken.
När jag kom till Lindesberg hade det börjat skymma. På bryggan under tak nere vid sjön utspelar
sig en scen i En sommar på luffen.
 
Och här, vid trappan upp till rummen på Lindesbergs stadshotell,
utspelar sig en nyckelscen. Jag tycker väldigt mycket om stadshotellet
och har bott där många gånger under åren. Men den här gången blev
jag så oerhört besviken....
 
Så här såg matsalen ut. Såg ut. Det är en gammal bild.
I tisdags kväll fick jag en chock när jag tittade in. Inget av stadshotellskaraktären
fanns kvar. Inga mörka väggar med lampetter, inga bord med vita dukar, inga
Kar de Mumma-bilder på väggarna (han brukade hänga här). Nu var rummet
helt vitmålat och hade fått moderna svarta möbler. Vitt och svart. Kallt.
Jag hade tagit med mig en bok in och tänkte ge den till hotellet. Men den totala
okänsligheten i omgörningen av matsalen fick mig att bara gå ut igen.
Jag vet faktiskt inte om jag kommer att bo här igen.
 
Järnvägshotellet i Frövi var sig likt på utsidan. Även det hotellet är med i En sommar på luffen.
Numera är det boende för ensamkommande flyktingbarn.
 
Här, på den gamla perrongen bakom stationshuset i Fellingsbro, sover Anna-Lisa en natt.
Under resan tog jag bilder på platserna som är med i boken och lade ut på Instagram
med taggen #ensommarpåluffenrevisited.
Jag tog ingen bild på biblioteket - men det var verkligen ett roligt besök. Jag berättade
om varför jag skrivit boken, litet om huvudpersonen Anna-Lisa och om varför jag valt att
förlägga handlingen till just de platser som hon kommer till under sin luff.
Svaret är förstås att jag valt orter som jag själv tycker mycket om och ständigt återvänder till.
Som Fellingsbro och Lindesberg.
 
I Arboga fikar Anna-Lisa på Konditori Saga, som har en del gammal inredning
kvar. Jag blir så lycklig när man förstått att bevara det gamla, som den här
tapeten, istället för att riva ut och måla vitt.
 
En busvass lampa på konditoriets nedervåning.
 
Första stoppet på min resa i tisdags men ett av de sista på Anna-Lisas luff var bygdegården
Blå Wingen i Husby-Långhundra. Här sover Anna-Lisa på trappan.
 
Om någon av er som besökte biblioteket i tisdags kväll läser det här inlägget vill jag tacka för
ett väldigt trevligt besök. Det var verkligen roligt att få komma till Fellingsbro och träffa er!
Och jag berättade ju om lampan som jag fyndade i Fellingsbro och som jag döpt efter orten.
Så här ser den ut, "Fellingsbro":
 
Jag berättade också om att ett besök i en 50-talsinredd lägenhet
i Formens hus i Hällefors väckte mitt retrointresse och att jag efter
det besöket började leta 50-60-talsinredning till min dåvarande lya
- och började blogga om min femtiotalsjakt.
Så, till sist: HÄR finns hemma hos mig själv-inlägget där ni ser
resultatet av två års omgörning av lägenheten:..
(Och ni vill inte veta hur hon som köpte lägenheten av mig
tänkte göra om.)

 
 

 
1 Anna-Lena J:

skriven

Känner igen mig... ibland ångrar en sina återbesök! Okänsliga renoveringar är deprimerande, lika bra att inte veta ibland. Tittade på dina äldre sidor och ser vissa likheter ang. köksskåpen t ex. Har aldrig haft någon servis utan samlat ihop olika , i mina tycken, fina mönster från 50- och 60 tal. Helmer Ringström är min favorit... har dock inte ditt stora o fina urval. Tack för en fin blogg!

Svar: Tack! Ja, blandserviser med olika dekorer från 50-60-tal blir alltid jättefina!
Eli Åhman Owetz

2 Christin:

skriven

Men så trist när fina miljöer förstörs...och så sorgligt att den som köpte din fina lägenhet tänkte modernisera så som du antyder. Desto bättre var det att läsa din senaste bok :-) Tack för trevlig läsning!

Svar: Tack, Christin!
Eli Åhman Owetz

3 tusse:

skriven

Trevligt höra att Konditori Saga håller stilen! Tänk att världen kan förändras så snabbt! Trycksvärtan hade ju knappt hunnit torka i din nya bok ...

Svar: Ja, så är det. Tyvärr.
Eli Åhman Owetz

Kommentera här: