Flickan i Pompeij - och riktigt antika mosaiker

Hon ser på konstnären, hon ser på oss - med en tidlös blick. Väggmålningen med flickan
finns i Villa of Mysteries i Pompeij, staden som begravdes av lava och stenar vid Vesuvius
utbrott år 79.
 
Redan på 1700-talet började man gräva ut Pompeij, men det riktigt seriösa arbetet inleddes i slutet av
1800-talet. Utgrävningarna pågår fortfarande. Villa of Mysteries, badhus och några hus till är märkligt välbevarade.
 
Tre timmar vandrade vi omkring i ruinstaden och imponerades av byggnader och gator,
lagda med stora platta stenar och med dåtida "suggor" i form av stora stenar mitt i gatan
där man inte skulle åka med vagn. Men det som fångade min uppmärksamhet lika mycket
var de vackra mosaikgolven.
 
2000 år gammal inredningsdesign.
 
En del av mosaikerna kändes så oerhört mycket 1950-tal.
Jämför det här golvet med tapeten Vintage Fiskstim hos Handtryckta tapeter. ...
 
Ska det vara litet vatten? Och en Pompeijroman? Då vill jag rekommendera Robert Harris "Pompeii",
som utspelar sig veckorna innan och fram till vulkanutbrottet. Vi får följa en ung ingenjör vars uppgift
är att hitta vad som är fel med världens största akvedukt, Aqua Agusta, varför vattnet i ledningar
och brunnar börjat sina. Oerhört intressant, men jag rekommenderar en latin-ordlista
bredvid, den romanen var det svåraste jag läst på engelska hittills.
 
Klassiska former. Och gissningsvis miljontals fragment i lådorna.
 
En kille i det välbevarade badhuset.
 
Kvarnstenar?* Om man törs klaga på något hos detta fantastiska, fascinerande grävjobb
så är det frånvaron av informationsskyltar. Nästan bara på Via di Mercurio fanns skyltar
som berättade vad man såg. (Och ja, det fanns guidade turer men sådant är det decennier
sedan jag orkade delta i). * Inte kvarnstenar, upplyser kunniga läsare, utan kolonntrummor.
 
Marmor!
 
En liten bassäng som lika gärna kunde ha prytt ett litet svenskt torg från tidigt
1950-tal. Forum Folkhem :-)
 
Arrivederci, Pompei!
 
1 Larsson:

skriven

Häftigt! och så förvånande välbevarat.

2 Annica:

skriven

Ååå...Dit har jag alltid velat åka, sen jag som barn såg en dokumentär om det :)

3 DeBeer/Mangania/Erica:

skriven

Fantastiskt ställe! Vandrade där i timmar också tidigt en sommarmorgon innan resten av turisterna hittade dit. Om jag inte misstolkar bilden så är det inte kvarnstenar utan trummor ur en rasad kollon :-D

Svar: Aha!
Eli Åhman Owetz

4 Anta Snaque:

skriven

Tack för att vi bloggläsare får dela din resa och för fantastiska bilder! Sådant här gör mig lycklig! Snälla, mera!

5 Viola_T:

skriven

Stiligt, klassiskt, elegant!
Kranen av yngre modell i lejonets(?) mun är ful och kul.
"Kvarnstenarna" är kolonntrummor som nämns i en tidigare kommentar. En robust och gedigen antik byggteknik som dock inte klarar vad som helst :-)

Kommentera här: