En 1940-50-talsfika i Kungsör


På hemvägen från Lindesberg (se Bergslagresan förra helgen) tänkte vi först stanna
i Arboga,  men beslutade oss för att utforska en ny ort. Kungsör låg där på kartan,
bara ett snäpp från E18 hem, men helt okänt för oss.
Det var ett lyckosamt beslut. För i Kungsör fanns ett förtjusande konditori.
FANNS, se uppdatering i slutet av inlägget.


Jag gissade först 1950-tal, men den här glasväggen, som är det första man
ser när man kommer in, gjorde mig konfunderad. Den föreställer Karl XI jagandes
björn med allmogen, Gustav Vasa mottagandes gåvor och drottning Kristina
ridandes ut. Inte särskil modernt - utan en konst som känns äldre än jukeboxarnas
decennium? Och det visade sig vara riktigt.


Ulla Skogh heter konstnären, och hon gjorde glasväggen till
konditoriets öppnande 1947. Även lampan på bilden ovan är från
det året, liksom en lustig vinröd baldakin över halvtrappan
upp till kaféavdelningen.


Kanske är blombordet och tidningsstället även de från 1940-talet. Jag glömde
fråga den trevliga personalen, som berättade att Kungsör konditori tidigare
låg på ett annat ställe, och flyttade till detta hus när det stod klart 1947.


Men det här måste vara 1950-tal.


Och wow! Coolare kafémöbel än så här går inte att finna.


Och högsta betyg igen! Lokaltidning i tidningsstället, fint porslin (Rörstrand)
och servetter med eget tryck! Hit till Kungsörs konditori återvänder vi,
Femtiotalsmannen och jag.


Det här vykortet köpte jag i tobaks- och pappershandeln i Kungsör...

... sedan gick jag ut och tog en bild på samma hus. Borta är det stora fönstret på gaveln, och Jordbrukskassans/Föreningsbankens imposanta neonskylt med ek. Balkongerna som var
målade i framtidstrons ljusgula och ljusblåa färger har ändrats till utslätat vitt och grönt.
Synd.


Men det här var litet kul, om än inte 1950-tal. Se hur svängarna i GH matchar
svängen i räcket.
Hej då, Kungsör, och på återseende!

UPPDATERING, november 2013. Så här rapportera en av Femtiotalsjaktens läsare:
" Det har hunnit varit två ägare sen jag skrev sist. Kondiset har förändrats med de nya. Glasfönstret och den gamla disken har funnits kvar till helt nyligen. Den sista ägaren tog med sig både disken och det fina glasfönstret när han stack och lämnade lokalen. Så där den fina gamla rutan skall sitta gapar tomma hål. Många i byn är ledsna och mycket upprörda över just glasrutan. Jag har hört att rutan skulle vara försäkrad men om det har någon betydelse när den nu är borta och kanske trasig spelar ju ingen roll. Rutan återställs ju inte med det. Just nu står kondiset tomt igen. Riktigt tomt! Jag kan lova dig att det är kul att kolla på dina bilder där man ser hur det var. Egentligen skulle du skicka dom till Kungsörs kultur för skojs skull. "
Och här en artikel i Bärgslagsbladet om kulturförstörelsen:
http://bblat.se/nyheter/kungsor/1.2293408-glasmysterium-pa-kungsors-konditori
(Länkning funkar inte på min blogg just nu)