Fina fisken!


Den här fiskgrytan såg jag hos Mormors prylar i Norrtälje i dag. Kände inte igen dekoren,
vände så på kastrullen och såg att det var norska Stavanger Flint. Kul!


Jag har en grön teservis i Stavanger Flint. Eftersom jag hade
många fler delar än jag behöver så har jag precis sålt dem ni ser
på bilden (minus kopparna, någon som är intresserad?)
Men jag har inte stött på något annat från Stavanger Flint,
så det var roligt att se den fina kastrullen.


Fler fiskar i samma butik. Men det var såklart Gefles Campanula-fat som fångade min blick.


Men jag hade redan gjort veckans Gefle-inköp. Hittade detta lilla trevliga
tefat (?) på Hamnladan. Har inte hunnit spåra dekoren än, så jag vet inte vad
detta mitt senaste fynd heter. Hur många snygga mönster i gult och grått
gjorde de egentligen? 
UPPDATERING: Kryss heter dekoren, får jag veta av Moster Mjölgumpa
och Rutan, se kommentarer på inlägget. Och jag minns plötsligt att jag har
haft bild på den kopp som M Mjölgumpa nämner, i ett inlägg från Norrköping...


Här ser ni koppen Kryss, det är den gula och grå koppen. Och här ser ni
inlägget från ett härligt kafé i Norrköping.
Jag inser att jag måste lägga upp något slags register över
Gefles/Upsala-Ekebys gula och grå dekorer. Många att hålla reda på.
1 Moster Mjölgumpa:

skriven

Jag kan tala om för dig att servisen heter Kryss. Jag har själv fem kaffekoppar. Det var min pappas första kaffeservis när han flyttade hemifrån. Den är underbar, kopparna har en jättefin form.

2 Rutan:

skriven

Jag tror den heter Kryss.

3 Åsa:

skriven

Men hur kunde du sälja den där gröna utan att fråga mig??!! Jag har ju den som vardagsservis, vore jätteroligt att ha fler delar! Men på några av mina sitter faktiskt prislappen kvar, från Domus, och det verkar ha varit en riktig lågprisservis, så jag trodde inte det fanns något värde alls. Jaja, jag får väl nöja mig med det jag har...

åsa

4 Staffan H:

skriven

Vilken fiskgryta - både rolig och snygg på samma gång!



Efter att ha sett olika serviser här, inser jag nu att gul och grå dekor faktiskt är riktigt snyggt.

Kommentera här: