Finn tre fel - ett på väg att åtgärdas


Ett kökshörn på väg att bli 1950-tal. Finn tre fel! Se rätt svar under bilden på kakfatet.


Kakfatet finns i Liljevalchs museishop. Jag känner inte igen faten,
men gissar att de två stora faten är 1950-tal. Gefle/Upsala Ekeby? Eller är
det understa för plottrigt i mönstret för att kunna vara UE? 
Kaffefatet? 1960-tal?
Fatets pelare är klädd i gamla annonser.
Lite kul. 

Svar till Finn tre fel:
1) Skåpluckornas färg. Ljusgula. Under det gula, ljusblått.
Men vilken färg hade de på 1950-talet?
2) Knopparna på luckorna. Jag vet, hemskt. När jag bestämmer ny färg
på skåpluckorna (ROT-avdrag år 2010) ska jag också hitta rätt knoppar/handtag.
3) Furubord, Ikea. Har idag fyndat ett litet perstorpsplattebord i Hamnladan, Norrtälje,
för 250 kronor. Som vanligt när jag köper slitna 50-talsmöbler billigt får min far fixa till lystern.
Slipa och lacka benen -  förmodligen vet han hur man snyggar till plattan också.
1 Anneli:

skriven

Va? ska du vänta till 2010 innan du fixar luckorna?! Jag kan spraya dem åt dig!! Det finns en speciell blå färg de hade på 50-talet. Vet ej vad den kallas.. Vi säger retro-blå! Då vet alla vad jag menar.

2 Libby:

skriven

Tack, tack, vi får se.

Antingen retroblå, som de är under det ljusgula, eller kanske en grön färg som jag såg i en av visningsläge nheterna i Formens hus i somras.

Luckorna får nog bli 201. Tapeter till rummet, och ev. nytt golv dit, går först.

Kommentera här: