1950-talsmode i Sundbyberg


Men, hörrni, nu är det väl ändå dags för lite vårmode från 1950-talet? Empire-Amelie
och jag besökte Sundbyberg i går, scannade loppisar och fikade på Café Boullan. Kaféet
ligger på Esplanaden, vilket kanske är det tjusigaste av alla gatunamn, och det gör även
Fröken Nilssons Vintage Mode. Där log de här sommarklänningarna emot oss
från skyltfönstret.


Den längst till vänster är sydd av Lisbet Jobs-tyg. Jag hade
litet dålig koll på Lisbet (Jobs-Söderlundh, 1909-61), kollade
Wikipedia och insåg att jag sett många av hennes klassiska
textilier. Det har du också, kolla in Aurora, Lingonkrans
och underbara Leksandsstolar hos Jobsboden.


Inne i butiken stod Inga-Lill (visst ser hon ut att heta så?) och visade
ännu en femtiotalsklänning. Obs! Den lila 60-talsbaddräkten i bakgrunden.


Kanske stod Inga-Lill och drömde om en ny sommarpyjamas?
Det fanns en hos Fröken Nilsson som påminde mycket om 
pyjamasen som mamma sydde åt min syster i början av 1960-talet.


Inga-Lill poserar i den mittersta blå klänningen från skyltfönstret. På 1950-talet
hade de stora modehusen mannekänger anställda. De visade upp kläder
för kunderna, som kunde luta sig tillbaka i soffan och studera hur plaggen tog sig ut
i rörelse. Detta kan man se i den bästa av Hillmandeckarna, "Mannekäng i rött".
Rekommenderas!


Jag fick syn på ett snyggt draperi också.
Butiksföreståndarinnan berättade att hon fått tag
i flera meter av tyget, hon hade även sytt upp en
väska av det.
Mönstret känns bekant, som om man blandat
Stig Lindberg och Lisbet Jobs.
Någon som känner igen tyget?
1 Betty:

skriven

oj. måste verkligen till sumpan med andra ord. hur var priserna?

2 Libby:

skriven

Alltså, det här ju litet pinsamt: Jag glömde kolla vad klänningarna kostade. Antagligen för att storlekarna är några mindre än min och Empire-Amelies...

Men en ruskigt cool regnkappa från 1980-talet, i kanonskick, kostade 200 spänn och diverse sjalar kostade 25 kronor, om det ger dig någon ledtråd.

3 Cornelia:

skriven

Tyget va jättefint! Vet tyvärr inget om det men jag hade gärna velat ha det :-)

4 Mimi:

skriven

Draperiet var ju bara så underbart! Den rutiga pyjamasen påminde mej om sommarkläder som mamma sytt upp till både mej och min syster, minns inte vad de kallades, någonsorts shorts med liten lapp framme på bröstet.

5 Anonym:

skriven

åh, Lisbet Jobs, vilket tips! I sommar blir det en liten roadtripp upp te leksand ser jag! :D

6 Syltan:

skriven

underbara klänningar, så synd då att bruttorna på 50-talet var så spinkiga...fast man kanske kan köpa en och ha som en tavla!

7 Betty Lou:

skriven

kollade hemsidan och fick en någorlunda bra hum om priserna.

8 tusse:

skriven

Ing-Britt går också bra. Modeaffären i Skurup (samt var det nu var) heter/hette i alla fall så.

Paris-Nytt är ett annat oförglömligt namn på en dammodeaffär.

9 Cicki:

skriven

Det rutiga tyger var ju urläckert. Vilka minnen man får. Draperityget är också en pärla. Det skulle jag mycket väl kunna tänka mig att sy en fin väska eller kasse av.

Kommentera här: