Fina fiskgrytan - festligaste fyndet


Här ser ni den gångna helgens loppisfynd - Svarta Pannan från Nilsjohan.
Den var dammig utanpå, men knappt använd. Så jag putsade upp den.


Inuti fanns instruktioner, det är baksidan av receptbladet på bilden ovan.
Jag blev litet sugen på att laga fisk i grytan, eftersom...


... fiskgallret också fanns med, ouppackat till och med.


Det är roligare med retroprylar som man kan använda än sådana
som bara är prydnad. Därför tycker jag om kaffekannan, förra helgens fynd,
och Svarta Pannan. Kanske drar jag upp en gädda nästa helg.


Visst är den snygg? Vem kan ge mig årtalet? Typografi, minnen från
barndomen och priset säger mig 1960-talets mitt/slut. Hittar inget på nätet.


7 kronor och 25 öre kostade
Svarta Pannan då.
Nu fick jag ge 50 kronor, vilket ni
loppisproffs tycker är för mycket 
- men, som sagt, det är en fullt
fungerande fiskgryta!
1 mimi:

skriven

Det var ju helt härligt att den var i så fantastiskt bra skick. Och skojigast var ju gallret i originalskick, det är ju nästan lite helgerån att öppna det nu, men och andra sidan som du säger, så är det ju en fullt användbar panna!

2 Tryggve:

skriven

Fint skick, roligt med instruktioner. Jag har just köpt en för 40:- kr, så 50:- är väl också helt ok. Ser dem ofta prissatta högre. Jag har min, bl a, som mini-rök, typ Abu-röken, på ett gaskök. Fick du med det ställbara stekgallret? Vore kul med fler bilder på instruktionerna, så man kunde läsa hur den var tänkt att användas. Du vet väl redan att locket bleknar om man maskindiskar det?

Svar:
Eli Åhman Owetz

Kommentera här: