Glad påsk!


Skärtorsdag - alltså dags att dra till Blåkulla! Innan vi far tänkte jag önska
er glad påsk med några påskkort från 1940-talet.



Påskkorten är mammas sparade, från åren 1941-47. Gamla tiders påskkort var mycket
mindre än dagens, från visitkortsstorlek upp till litet vykort, men naggande goda.


Vårvindar friska, och blåsippor även på detta kort.
Och påskliljor, förstås.


Tidigt 1940-tal, och litet mer påpälsat. Kanske var det
krigsvinter, och påsk redan i mars?


Här är vi å andra sidan framme i vitsippstid.


Litet kul kort, tycker jag. Men ack så slitsamt för den lilla kycklingen!


Hmmm... vem var "Bengt K"? Så heter inte min pappa.
Mamma ler hemlighetsfullt.


Kort signerat "Nerman", gissningsvis Einar Nerman, mannen
bakom Solstickan.


Men... nu har du väl blandat ihop dig med tomten, kyckling?
Vad ska du ner i skorstenen att göra?


Glad påsk! önskar jag er alla.

Mammas julkort från förr hittar du i ett tidigare inlägg.

1 Staffan H:

skriven

Glad påsk på dig själv!



Kycklingen som ska ta skorstensvägen tänker naturligtvis förvandla sig till en sothöna - det är väl självklart?!

2 Anneli (alias Empire-Amelie):

skriven

Tack för det lilla påskkortet! Den jag fick i brevlådan alltså.

3 Syltan:

skriven

Åh, vilka fina kort! Vill ha allihopa!

Jag har en del gamla julkort, men ej påskkort...

Glad påsk till dig med!

4 helena:

skriven

Vilka härliga kort!!!

Önskar dig en riktig GLAD PÅSK tillbaka!

5 Ebba:

skriven

Åh vad fina kort. Det första är min favorit.

Kommentera här: