Uppspelt över en utmaning


Jag har blivit utmanad. Av  Helena med bloggen Retro-Tokig.
Utmaningen går ut på att man ska välja ut sina tre roligaste rubriker
och motivera varför. Och vem tackar nej till chansen att få vara
litet självgod? Inte jag. Okej, här kommer rubrikerna:

1) "Här avslöjas myten om de första tonåringarna"
Ett inlägg från i höstas, där jag förde i bevis att 40-talisterna inte alls
var "de första tonåringarna", vilket de alltför länge tutat i alla oss andra.
Men - till läggen! Där hittade jag tonåringar i damtidningarna redan 1950.
Bildtexten till bilden ovan börjar "Tonåringen älskar svart, som
är flott och damigt..."
Rubben gillar jag för att den direkt signalerar stort journalistiskt grävjobb.


2) "Willkommen im Puppenhaus"
Puppenhaus (dockskåp) är ett roligt ord, och jag var litet stolt över att ha lyckats
författa en förfrågan på tyska om tillstånd för bildpublicering - och fått både ett ja och
beröm för min tyska av dockskåpsmuseiföreståndaren, som för övrigt har en
fantastisk sajt dit ni alla borde vallfärda. Inlägget här.
(Men översätt först föregående mening till tyska!)


3) "Oförutspått trevligt på Sibyllegatan"
Som redigerare av den gamla skolan tycker jag att det är fyndigt
med ordlekar (sibylla = spådam). Och det är alltid roligt att gå på
antikrundor med min vän Empire-Amelie, det här var en sådan runda.
Elefanten är en leksak från 1945 av amerikanen Charles Eames.
Den fanns hos butiken Modernity på Sibyllegatan.

Utmaningen skickar jag vidare till
Tusse
Monet
Stribergs station
1 tusse:

skriven

Rubriker från tidningar? Eller från bloggar?

Men jag har några favoriter:



Får skjuts på Heda marknad

Birgit Nilsson hemlighöll sin död

Hade fem fruar - ville ha sex

2 Libby:

skriven

Det ska vara rubriker du själv satt till dina blogginlägg!

Jag gillar också Birgit Nilsson. tror faktiskt den var så här:

Så höll Birgit Nilsson sin död hemlig i arton dagar

3 Helena:

skriven

Roligt att du gillade utmaningen! Jag märker att du lägger mer omsorg på dina rubriker än vad jag gör... Jag får skärpa mig...=D

4 Libby:

skriven

Helena: Jag har ett arbete där rubriksättning ingår, så...

5 tusse:

skriven

Hm, jag tycker inte att det är något märkvärdigt med mina egna bloggrubriker - förutom kanske "Komma ut ur garderoben (igen)"

Kommentera här: