Anställ ett askfat (helgtips)


Alla slutar röka. Kvar står askfaten - arbetslösa och oönskade. Det är vår uppgift att ge dem
ett nytt jobb och rädda dem till eftervärlden. Ta med dig ett askfat hem när du går på loppis
i helgen! Själv har jag hjälpt fyra, hittills. Det ska bli fler.

   
BO FAJANS.
Nytt jobb: Förvara en bunt av Femtiotalsjaktens visitkort.
Arbetsplats: Ovanpå sekretären.                      


OKÄND.
Nytt jobb:
Se snygg ut bredvid andra saker i grönt glas.
Arbetsplats: På ett sideboard.

 
UPSALA-EKEBY.
Nytt jobb: Askfat, för en eller ett par festcigaretter då och då.
Arbetsplats: På Edmundbordet.                

 
TRIVA, NK.
Nytt jobb:
Stå och se snygg ut med sin Trivalogga.
Arbetsplats: På sekretären.

Jag vet också askfat som jobbar som värmeljusfat, godisfat
och "bra plats för smågrejer". 
Har DU räddat ett askfat från arbetslöshet och glömska?
Vad har det fått för arbetsuppgifter?

Trevlig helg!
 
1 Catrin:

skriven

Jag hittade ett jättefint askfat på loppis igår, dessutom var den gratis. Det askfatet ska få ligga och bara vara fint på en ljusbricka.

2 Anna:

skriven

Jag ska på en eller två loppisar på lödag, då ska jag se om jag hittar nått fint askfat jag kan anställa ;)

3 margaretha:

skriven

Ett hejans stort gammalt askfat i glas tjänstgjorde ett tag som matfat åt katten - men hans bordskick kräver ett ännu djupare fat så nu har det gått i pension.

Ett par askfat har jag som blomfat.

Margaretha

4 h:

skriven

Askfat är perfekt i badrumsskåpet att lägga smycken i (mest ögongodis för mig själv, men njuter lite av att besökare som inte kan låta bli att öppna och smygkika häpnar över de fina faten). Har även två på mitt sybord för nålar och småplock jag inte orkar stoppa tillbaka på sin rätta plats. Även gamla sockerskålar är bra i badrumsskåp (för hårsnoddar, make up-svampar och hårnålar) och på sybord. Har även en innanför dörren för småmynt, men förmodar att ett askfat skulle funka lika bra...

5 kicki:

skriven

Japp - "bra plats för smågrejer" jobbar mitt Domino-askfat som! Synålar, enkronor och extraploppar till hörlurar tävlar om att dölja den fina dekoren... hm. Inte så slugt egentligen, kanske?

6 Mira:

skriven

På den tiden jag rökte, så samlade jag på askkoppar. Jag har en hel hoper. Just nu står de bara på fönsterbrädan och ser fina ut...

7 Skaffaren:

skriven

Jag har visitkort i mina, eller smågrejer.

Dock ej hårsnoddar numera.

Hoppas att ditt upprop sprids land och rike runt oh befriar mig från några askfat :0)

8 Rutan:

skriven

Jag har några stycken, får väl samla ihop dem till en bild.

Det är kul att läsa Traderatexter från folk som inte vet vad det är; de kallas skålar, Fat med ovanlig kant osv.

9 Emmy:

skriven

Jag har sprungit på två "Corso" ett lite större och ett lite mindre, från Upsala Ekeby av Ingrid Atterberg, som såklart fått följa med hem. Sjukt snygga.

Jag har dem till smycken, utmärkt att lägga klockan och örhängena i när man tar av sig dem för dagen!

Tummen upp igen till dig Libby, som stor femtiotalsfantast har jag din blogg som min absoluta favorit!

10 Libby:

skriven

Catrin: Bravo!

Anna: Lycka till med räddningsaktionen!

Margaretha: Aha, pension. Bra, då får det vila upp sig.

H: Tack för tipset om sockerskålar som förvaringsplats. Det finns ju så många fina!

Kicki: Nä, inte jätteslugt.... :-)

Mira: Där står de ju bra!

Skaffaren: Ja, vi verkar vara många som ingår i räddningspatrullen, så kanske någon kommer förbi och befriar några askfat?

Rutan. Ja, tack, de vill jag se!

Emmy: Två fina askfat räddade, tummen upp till dig också!

11 Peter Larsson:

skriven

Askfat är perfekt att servera goda kalamataoliver på!

12 Larsson:

skriven

Då Larsson samlar på div reklamgrejer så finns det även askfat i samlingen... askfat som än i dag gör god tjänst för det de från början var avsedda för... nämligen att göra företagsreklam... dock ej nödvändigtvis behöver man aska o fimpa i dom..

13 Caroline:

skriven

Små kuvert-askfat (tror jag dom kallas) använder jag att lägga tepåsen/tesilen på! Perfekt o snyggt!

14 Libby:

skriven

Peter: Ja, det är de!

Larsson: Nej, du har väl också slutat röka, var det inte så?

Caroline: Ja, det känner jag igen, kuvert-askfat. Så elegant, att ha ett eget litet askfat på middagen!

Kommentera här: