Sju sorters Helmer (II)


Mitt samlande av Helmer RIngström-dekorer går sakta framåt.
Här har ni sommarens fynd, sex dekorer som jag inte hade plus en
Tellus-assiett eftersom jag kom över sex stycken och är glad över det.
Framifrån: Tellus (1957), Arkad (1969), Tina (1963), Ring (1958), Skotte (1968),
Campanula (1959 ) och Hellas (1942 ). Siffrorna är året då dekoren kom,
källa: Gefle Porslinsfabrik av Tord Gyllenhammar och Björn Holm.


Som jag förklarade i det första Sju sorters Helmer-inlägget så ska
det inte gå för snabbt att samla klart. Långsamt är roligare.


De här tallrikarna fick jag av Benny på Porslinsbloggen, (som har en imponerade
samling som ni kan se på hans blogg) jag skrev om överraskningspresenten här.
Nu är delmålet i mitt samlande att hitta några dekorer till, så att jag kan göra en
"Sju sorters Helmer del III" med de här och de nya.
Cirka 50 dekorer ritade Helmer Ringström - varav  en del i olika färgställningar. 
Så... ja, minst åtta avsnitt blir det alltså i serien "Sju sorters Helmer". 
(Man har inte roligare än man gör sig.)

To be continued...
1 Ebba:

skriven

Åh herregud vad snygga de är när de läggs tillsammans sådär! Snyggt kort! Verkligen roligare att ha flera olika än bara en sort :)

2 kicki:

skriven

Åh, Ring har jag inte sett tidigare - jättesnygg!

3 Libby:

skriven

Ebba: Ja. Fast jag samlar på två Helmer som servis, Tellus och Safari!

Kicki: Ja, den är litet kul. Hade inte heller sett den tidigare.

4 Maria:

skriven

Jag åt på "Ring" hela min uppväxt.

Kul att se den igen! :-)

5 agata:

skriven

Imponerande samling! Jag gillar när man serverar på udda porslin, och det är ju en mycket trevlig samling du har.

6 anna:

skriven

Min Helmer-samling har bara börjat! :) Eller okej, det är nog Gefle från epoken 50-60-tal som är mitt mål, även om just Helmer är väl representerad bland dekorerna som är intressanta.

7 Liina:

skriven

Åh Helmer. Gillar hans mönster. =)

Vet faktiskt inte hur många jag har. Kanske borde räkna. Å andra sidan vet jag inte exakt vilka han gjort heller... =)

8 Libby:

skriven

Maria: Det är något särskilt med barndomsserviser. Själv åt jag på Safari, kanske är det därför jag blivit Helmersamlare nu!

Anna: Det mesta från Gefles 1950-60-tal är snyggt. Svårt ibland att inte impulsköpa udda delar av allt möjligt...

Liina: "Hela listan" finns i Antikvärldens specialnummer om porslin från förra året. Ihop med artikel om Helmer. Den finns att beställa på deras sajt!

9 Anna:

skriven

Sen kommentar på ditt inlägg ;) Men kommer du ihåg vilket nummer som var Antikvärldens specialnummer om porslin som du skrev om i ditt inlägg? Jag tänkte kolla med min kusin som har antik/loppis & antikvariat om han har det tänkte jag. Han har massor av årgångar av de flesta antiktidningarna för 3:-/st...skulle vara kul om han hade det numret kvar!

Kommentera här: