1950-talskatten hade mer klös


Inga söta kissemisser. De här små elakingarna i smide stod och fräste åt de andra
julsakerna på ett bord hos Norrmalms Uppköpsaffär på Roslagsgatan, Sthlm. Priset var snällare,
20 pix/styck, så de fiick hänga med hem.


Ännu en 1950-talskatt som skjuter rygg. Den har funnits
med från barndomen, men jag har inte vetat vad det är för
en katt. Fler, bland andra Monet, har sett den här
katten och undrat över ras. Men, i veckan hittade jag svaret...


Det är en skånsk huskatt! Från Ystad Metall, formgiven
av Gunnar Ander (som alltid när man ser något
snyggt 1950-60-tal därifrån, hos bloggen 50-talskeramik 
just nu ett par tjusiga ljusstakar). Katten finns alltså
som bordsmodell också.


Ett öga på kattmaten, ett på fågelungarna som kan bli dessert. Ännu en lömsk katt,
med stamtavla...

 
Stämpeln lyder "W. Goebel 1959, West Germany". Den tyska katten
är en flaska, fanns på loppis i Farsta strand.


Min tes är att avbildade katter på 1950-talet var mindre gulliga än
under halvseklet som följde. I den här stilen tecknades de ofta (exemplet
är från Husmoderns köksalmanack 1959), magra djur med smal blick och
mer jakt i blick än "kom och gulla med mig".


Typiskt långsmal 50-talskatt med omisskännlig
härstamning: Upsala Ekeby-kissen av Dorothy Clough
har gener från faraonsk tid. 


Nyckelkatt. Även den på jakt. Och trots rosetten - familjekattsmarkör -
har också den här katten en bister uppsyn.

  
Sedan kom 1960-talet och katterna blev sötare, för att inte säga
inställsamma. Men för mig är katter karaktärer med klös, jägare som slinker
ner i diken eller under logar som smala streck. Och dyker upp igen med
ett byte mellan tänderna.

 
Därför gläds jag åt att Sveriges mest kända katt sedan 1952, Salta katten, gått motsatt väg.
Här ser ni den gamla asken, inte alls särskilt fräsig. Men för några år sedan fick Salta katten
äntligen en lömsk 1950-talslook. Mikael Eriksson heter formgivaren som gav katten nytt utseende.
Kolla också den roliga reklamfilmen för varianten Nattkatten (Varning! Starka bilder!).

Mer om 50-talsdjur:
Pudeln - 1950-talshunden nummer ett
1 Louise:

skriven

Det här inlägget gillade jag! Inte helt oväntat kanske. :)

Gillar verkligen de första ljusstakarna. Väldigt fina.

2 Susanna:

skriven

Man undrar ju varför den där reklamen aldrig visades på tv? :-)

Fantastiskt!

3 Larsson:

skriven

Du har väl inte missat "Mormors katt"? Hänger i min hall!



http://larsson-larssons.blogspot.com/search?q=mormors

4 Erica:

skriven

Väldigt fina reklamfilmer!



Här är en annan lömsk katt:



http://www.youtube.com/watch?v=79dt9HRif8g

5 Tusse:

skriven

Dylika katter fanns på vårt julbord hemma i huset - tror till och med att de skymtar på någon julbild från 2005 eller så. Men nu har vi en riktig katt i stället, som alla läsare av Tusses blogg känner till.

6 Synöve:

skriven

Jag har ju varit en riktig storsamlare av katter av olika slag. Dessbättre har jag lugnat ner mig de senaste åren ... Men i trappan ner till källaren har vi nyckelhållarkatten och ett litet urval av alla katter, både tavlor och små porslinsfigurer.

Ute i trädgården har vi en av de där skånska huskatterna. Kostade en femma förra sommaren!

Den där Goebelsskatten; håll hårt i den! Inte bara för att den är bedårande, men jag skulle gissa att den är värd en slant!

ps, jag har ett gäng (nya)vykort av Salta katten.

Intresserad? :-)

7 Libby:

skriven

Louise: Tack!

Susanna: Ja, eller hur? :-)

Larsson: Jodå, jag minns den katten från din blogg. Litet annorlunda!

Erica: Den var kul!

Tusse: Ja, det har nog ingen missat. Fast ni borde ta bort det förnedrande inlägget där ni badat honom.

Synöve: Jag köpte faktiskt inte Goebels-katten, den kostade 300 pix. Borde jag alltså ändå ha gjort det? Coolt med vykorten, ja kanske.

8 Kryckan:

skriven

Precis när jag läser detta inlägg ser jag något i ögonvrån springandes utanför fönstret, en katt? Nope en räv..är det ett 50-talsdjur?

9 Ylva:

skriven

Vad kul det är att läsa din blogg. Alltid lär man sig något. Jag har en såndär smideskatt, den med ett kronljus på ryggen. Kul att få veta vad det är för något och varifrån den kommer.

Önskar dig en riktigt God Jul och ett Gott Nytt År.

Kram Ylva

10 Pernilla:

skriven

Tack så mycket!!!

Ja, bilderna blev väldigt bra, så det var roligt att lägga ut dem i bloggen!!!

Ha en jättefin jul! Kram Pernilla

11 Libby:

skriven

Kryckan: Absolut. Pälsmössa av räv var i alla fall hett på 1960-talet, då min mor hade en sådan. Gjord av räv min morfar sköt, har jag för mig.

Ylva: Tack, och önskar dig också en God jul och ett Gott nytt år!

Pernilla: God Jul!

12 Helena:

skriven

Den där katten från Ystad Metall var rolig att få veta ursprung på. Min mor (född -47) fick en sån i present när hon var liten och den står fortfarande hemma hos henne. Dina fräsiga kissar var kanonsköna!!!!

13 randiga tråden:

skriven

Åh, så fina katter du har, jag har själv samlat ialla tider, fast det ha gått på sparlåga på sista tiden.

14 Linda:

skriven

Oj vilket härligt inlägg! De översta katterna var ju hur sköna som helst och kattflaskan var riktigt charmig.

Kommentera här: