Blå juldukar - trendigt på 1950-talet (och nu)


"Blå juldukar var modernt på 1950-talet", berättade en antikhandlare för mig i höstas
och jag förstod plötsligt varför jag tycker att blå juldukar är fina. I dag får ni se min lilla
samling. Berätta gärna i en kommentar vilken du tycker bäst om!


Den här gissar jag är 1950-tal. Rådjur och fågel, litet
old school Disney så där. Tomten som läser saknar ett halvt
ben, 5 pix på loppis. Den andra tomten är 1940-50-tal,
hemifrån.


Fler fåglar. Och ax från kärvar, som man ju sätter ut åt fåglarna i juletid.
Tre flugsvampsljusstakar i trä och droppformade julkulor är loppisfynd, smälkaramellen låg
i en gammal låda på landet. Den här blå duken pryder mitt köksbord nu i luciatider.


Sekretären denna vecka. Mamma broderade löparen, på 1950- eller 1960-talet.
Ljusstaksduon kostade bara 40 kronor för båda i antikbod, förstod varför när jag kom hem:
Den ena är sned. Men de är pure 50s och trivs bra ihop med stjärnljusstaken och den
lilla, lilla Liljan.


Duken på byrån är nog mer 1960-70-tal (gissning). Men med litet hjälp av bildbehandlings-
programmet har jag fått 1950-talsljusstakarna att se ut precis som färgbilderna i veckotidningar
från den tiden. Suddigt, muggigt men samtidigt färgstarkt. Det är jag litet stolt över.
Duken har jag fått av Helena som har bloggen Retro-tokig, den ingick i det fina dukpaketet
som hon skickade mig i höstas.


Dukens decennium, någon? Julgransljusen låg i samma gamla låda på landet
som smällkaramellen.


Ihopvikt, en 50-talare i samma stil som tjänstgörande köksduk.
De gjordes som tabletter/smådukar också, en mönsterruta blev en tablett.


Nu är vi nog definitivt inne på 1970-talet. Men vad gör det,
när figurinen i tomtemössa ser så entusiastisk ut?
Och litet norsk? Kanske ska gå på tur och hämta hem mossa?

 
Till sist en adventsvepa som jag såg
hos Milda Matilda på Odengatan i veckan.
De skulle ha 175 kronor, om jag minns rätt.
Ett mycket bra pris för en och en halv meter
kul korsstygnsarbete. Men den fick vara
kvar, vepor är inte min passion. Än.

... vad tycker Ni om blå juldukar?
Fler än jag som har en samling?

UPPDATERING: Fler blå juldukar, varav en med en underbar bister
liten fågel, här. Ett bidrag från Betty Lou, kolla in hennes blogg också.
1 kicki:

skriven

Ja, jag har en liten samling blå dukar, men får se om jag ids fota dem nån dag... jag gillar den blå löparen under ljusasken bäst av de du visar - uppväxt med dukar i den stilen som jag är, både röda och blå.

Eftersom mina päron köpte större delen av sitt bohag nytt när de flyttade ihop och inte hade så mkt gammalt med sig från föräldrahemmen gissar jag att den är 60tal.

2 Betty Lou:

skriven

Alla är jättefina! Gillar speciellt den med kärvarn.



Har också blåa juldukar, alla förutom en som är röd. Blått är mycket finare faktiskt. Har en med en tjock talgoxe som ser arg ut, så jäkla söt :D



http://2.bp.blogspot.com/_ii3ym4nM5is/ST6MSI_NGtI/AAAAAAAAAuc/xE44WX5MJxA/s1600-h/P1120876.JPG

3 Tusse:

skriven

Påminner mej om julen 67, då vi för en gångs skull bara hade blå kulor i granen.

4 Svenskt Retro:

skriven

Vilka fantastiskt fina bilder. Jag kan inte bestämma mej för vilken som är vackrast så jag säjer allihop :-)

5 Larsson:

skriven

Visst har man blå juldukar - har inte alla det? ;-) Tomten som läser hade vi hemma + någon mer... fanns det inte en liten samling med tomtar i olika ställningar och sysslor?

6 Betty Lou:

skriven

Tack för länken :D



Kom på att jag har ju en till blå, köpte på senaste megaloppisen i Solna:



http://bettylougotanew.blogspot.com/2009/12/latest-finds.html

7 Libby:

skriven

Kicki: Berätta om du visar upp dukarna, så att jag kan länka.

Betty Lou: Den där fågeln är ju obetalbar! Ser ut som en blandning av tofsmes, domherre och gud vet vad.

Tusse: Som en försmak av -68 och nya värderingar?

Svenskt Retro: Tack! Vad kul!

Larsson: Jag tycker nog att det mest är rött. Men låt oss återupprätta den blå duken! Jo, de där tomtarna fanns i en massa varianter, inslåendes klappar, körandes kälke osv. Såg en likadan som den jag visar på bilden i en antikbod häromdagen, de skulle ha 150 kronor. Puh!

Betty Lou: Klart folk måste få se den fågeln!

8 Syltan:

skriven

Blåa juldukar är mumma! :-) Har flera stycken ... drömmen är att hitta gardiner i denna stil ... din duk m änglarna är finast. :-)

9 Christin:

skriven

Så svårt att välja, är svag för gamla dukar (och vepor)och fastnar för dom flesta, blå som röda och även andra.

Egentligen är rosa ingen julfärg för mej men den första med änglar o rådjur är för mej både ovanlig och oemotståndlig. Dessutom börjar jag bli svag för

dom små tomtarna du har med på den bilden också .



Tack för julduksinlägget och trevlig Lucia !

10 Tusse:

skriven

Ja. Långlivat blev det i alla fall inte.

11 Kerstin:

skriven

Blå juldukar är finfint, Libby! Jag visade några av mina juldukar förra julen: http://kerstin.kokk.se/?p=3719

12 Libby:

skriven

Syltan: Ja, gardiner vore ju fint!

Christin: Det är lätt att bli svag för de tomtarna.

Önskar jag hade haft fler.

Tusse: Bara en blå jul, alltså.

Kerstin: Oj, de var fina! Gillade särskilt den röda med en massa figurer på.

13 Helena:

skriven

Hej Libby! Duken på byrån som lutar mer åt 60-70-tal känner jag igen!!;-)

Jag tänkte på dig igår när jag mecklade med alla mina jultextilier. Har nog egentligen en hel del femtiotal härhemma.... Kanske får bli ett temainlägg någon dag innan jul....

14 Staffan H:

skriven

Snygg samling av juldukar och jullöpare du visar upp. Jag minns en blå jullöpare från min barndom, men den var nog den enda julprydnaden i blått som fanns. Har för mig att det var ett textiltryck, så den bleknade med tiden och fick så småningom skatta åt förgängelsen.

15 Tusse:

skriven

Nu blev jag tvungen titta i gamla fotoalbum och är plötsligt inte längre så säker på vilket år det var vi hade blåa julgranskulor. 1967 var det INTE - det framgår klart och tydligt att kulorna var RÖDA det året! Likaså 1966 och 1968. 1969 däremot förekom en inblandning av blåa kulor, 1970 ...

hörrudetärfridagochjaghartvättstuganochjagharingenlustatttjafsaomgamla KULER ALLTSÅ!

16 randiga tråden:

skriven

Vilka fina dukar jag har också en hel del blå, de är så fina.

17 Gila:

skriven

Var idag på Erikshjälpen i Spånga och de hade MASSOR av blåa juldukar. Flera i mycket bra skick.

Jag gillar din första blåa duk bäst!!

18 K Peter Dahlström:

skriven

Vad trevligt! Visserligen har jag inget minne av någon blå julduk, men själv har jag i år haft en längtan efter blått och har lagt på en blå duk på köksbordet.



Den som din mor har broderat tycker jag, som inte är någon vän av puttinuttighet och mentalt allergisk mot tomtar, är finast.



Den ihopvikta och tjänstgörande köksduk finner dock nåd inför mina ögon. Kul att se flugsvampsljusstakarna. Min mor hade sådana.

19 Libby:

skriven

Helena: Ja! Vad ku med et temainlägg med 50-talsgrejer. Gör de!

Staffan: Några av mina är ju rejält blekta också. men det gör inget.

Tusse: Cool it.

Randiga tråden: Berätta om du visar upp dem, så länkar jag från det här inlägget!

Gila: Kan tänka mig det. Måste ta en sväng dit snart, de har ju så mycket grejer. Och bra priser.

KPD: Skönt att köksdukarna får godkänt. Puh! :-)



20 Anita Johansson:

skriven

Hej! vilka fina juldukar! Jag har precis påbörjat en liten samling i diverse färger, men kan inte visa upp dem ännu. Vet du om det finns någon arena för att jämföra och kanske byta med varandra?

Kommentera här: