Bara glada miner på Antik & kuriosa


Det här är Lennart, som i mitt tycke hade den finaste montern på Antik & kuriosa, Kistamässan.
Han ser glad ut, för han fick en massa komplimanger för sin monter när jag var där. Så, du som
ska på mässan och liksom jag gillar "retro modern" kolla in monter C:09, Leva Antikt & Modernt
från Fagersta.


Leva hade orange som genomgående färg i sin monterkomposition.
Jag vet, det mesta på den här bilden är 1960-tal. Men snyggt, så det får
så kallad 50-talsdispens.


Fagerstabutiken hade Bengt Orups glasservis Strict i olika varianter. Lennart visade
mig hur man kan kombinera dricksglasen med efterrättsskålarnas fat och så vidare.


Mer ljuvligt Johansforsglas. Efterrättskoppar att sukta efter.


Jag glömde fråga, men visst är väl den vita stolen en äkta Yngve Ekströms Arka?
Och så dukat bord bakom, väldigt tjusiga stolar med tyg i gulgrönsvart.


Det här är Holgers favoritstol. Eller var, för kanske har han sålt den nu - trots
att han satte ett högt pris (900 pix) för att ingen skulle köpa den.
Holger berättade att han till vardags är "byråkrat i Uppsala". På fritiden köper
och säljer han antikviteter. Det känns som om han lever den dröm som många
av oss har. Korrens kuriosa heter hans företag.


Holger hade många coola plastsaker från 1950/60-talet
i sin monter.


Man blir glad av den lilla korgen.


... och lampan med gula plastband. Jag var litet sugen på den, men funderade litet
över de där 500 kronorna den kostade, tog en sväng förbi Holger senare på eftermiddagen,
men då var den såld. Grattis till dig som köpte!


Alla var glada på mässan. 40-talisterna som spanade in 1960-talshörnan med
resegrammofonen. Handlarna, som fick se oväntat många besökare (mässan
i höstas var inte alls välbesökt), jag som såg en massa vackra och roliga saker
och skaffade mig ny kunskap. Jag gick dit ensam och kunde ostörd drälla omkring
i tre och en halv timme.


Det blir inte så mycket mer 1950-tal än så här, va? Modernt & antikt från Järfälla
skulle ha 650 pix för lampan. Jag gissar att de får det.


Voff! Ser ni kunden som blir utskälld? Hos Sammelsurium från Slöinge
gjorde jag ett av dagens fynd (berättar mer om det i senare inlägg). De hade
några trevliga leksaker, som gunghästen...


... och symaskinen "Elektra", fullt fungerande med originalkartong. Och en
liten möbel i 1950-talsstil. Mysmonter!


Åååh, Helmer Ringström. Står det Gefle eller Upsala-Ekeby under och är
mönstret vardagsskönt på det där alldeles speciella sättet - då kan man ge
sig den på att Helmer gjort dekoren. Här ser ni hans Ruter, sent 1950-tal.
Gillar du också UE/Gefle? Då har du väl inte missat att följa Porslinsbloggen?


Jag såg många roliga flätade fat på mässan.


Tro inte att ni slipper undan Stig Lindberg! Tyget heter "Vågor", han ritade det för NK. Strax innan
jag plåtade tyget hade andra fotograferat det för en kommande bok.
Antik, konst och design på Brunnbäcks herrgård hade tygvåden.


Vi fortsätter på finlinjen. Gungstol av Hans Wegner, 1957.
4 500 kronor skulle Modernt & Antikt från Järfälla ha för den danska stolen.


Ett tjusigt kryddskåp med litet annorlunda handtag, Reda Lyx heter det.
Jag såg det hos Country Hill.


Fynd för distriktssköterskan! Det var mycket Picknick, Mon Amie, stringfat och
konformade lampor. Och jag gillar ju det. Men det är roligt med udda saker också.
Dagens mest udda: Syster Elnas våg, monterad i resväska. Den fanns hos
Kullersten. Vem köper? Samlande sjuksköterska?


Men... hur gick det med fyndandet för mig då? Jag gav mig själv en tusenlapp
i marknadspengar. Det gick åt 813 kronor. Bra att jag fick pengar över, för mitt
kamerabatteri  dog på mässan och måste ersättas.
Ryakudden på bilden blev min för 75 pix. Vad jag köpte för de resterande 738 pixen
berättar jag måndag kväll när jag köpt batteri och plåtat fynden!

(Men förfäras inte, det blir blogginlägg under helgen, jag har varit på kafé och har
annat att berätta också...)

Här skrev jag om höstens mässa.
1 Moster Mjölgumpa:

skriven

Jag tackar för titten. Härliga bilder du fångat. Gunghästen känner jag igen, min lillebror hade en exakt likadan.

Och de där kryddhyllorna älskar jag!

2 Helena:

skriven

Ojojoj, vilken guldgruva! Vad synd att du inte hann lägga vantarna på lampan. Den var jätteläcker! Ser fram emot att se vad du fick tag på mer!

3 Larsson:

skriven

Kul!

4 ida:

skriven

Gud, vilka härliga grejer! Synd att det är så sällan man får chansen att köpa sådant. Jag antar att man måste veta var man ska leta...

5 kajsa:

skriven

Nu har jag hittat min nya favoritblogg!! Här hittar jag massor av inspiration! Tack!

6 Budgetdesign-bloggen:

skriven

Hej! Lägg till dig på bloglovin så man kan prenumerera på dina inlägg. Jag är ett STORT fan så hoppas att jag hittar tillbaka till din fina sida. /Retrolover

7 sara:

skriven

svar: ja den vita är riktigt underbar. en av min favoriter också ;)

8 jch:

skriven

En bra och intressant blogg. Jag är också intreseeerad av 50-talet. Framförallt av musiken.

9 Johanna:

skriven

oj attans att man inte var i Stockholm o kunde gå på mässan. jag var på mässan i Sollentuna för två år sen och det var underbart.

Visst är Arka snygg, och dyr!

10 Monet:

skriven

Brrrr för lampor med plastsnören. Brrrr.



Men ryakudden var faktiskt jättefin och några randiga glas också som jag känner igen. Barnvågen ger retrokänsla, sån har både du och jag vägts på och mina ungar också!!



Roligt att du haft så roligt - verkar ha varit underbara timmar:-)

11 Leva Antikt:

skriven

Kul att du gillade att komma till oss hoppas vi ses på älvsö dit kommer vi med andra roliga retrogrejor.

12 Petra:

skriven

åh vilka härliga prylar! :)

13 Sara, Bättre begagnat:

skriven

Vi hade samma favoritmonter, men vilka bra bilder du har fått till!

14 Libby:

skriven

TAck för allt beröm! Jag blir jätteglad. När jag har mer tid ska jag gå in på alla era bloggar och spana! Vi är många som gillar retro - kul!

15 Antikvitetsbloggen:

skriven

Hej! Jättekul inlägg. Härliga bilder! Tack!

16 Antikladan:

skriven

Oj, vilken tid det måste tagit att samlat Strict i alla varianter, vi är normalt på flera auktioner i veckan för att leta saker, och det är inte ofta de finns, om de gör det blir de för dyra att ropa in för att sälja viadre.. Lennart hade verkligen fångat mycket av det roliga från det glada 50 och 60-talet.. Tack för fototitten.

17 Anonym:

skriven

Bilder att bli glad av. Fint!

Kommentera här: