En amerikansk "exmosters" scrapbook, 1949-51


Min vän Monet, som ni träffat tidigare, i inlägg här och här, har gett mig
härliga bilder ur scrapbooks som hennes exmakes moster gjorde under en
vistelse i USA mellan 1949 och 1951. 
 

Monets "exmoster" hade ett par fantastiska år i Amerika. Hon arbetade som barnsköterska,
men satt också barnvakt åt ett antal Hollywoodstjärnor. Stewart Granger och Alan Ladd
bland andra.


Men hon rörde på sig också, och verkar ha roat sig en hel del.
Hon var (citat Monet) "en mycket vacker kvinna".
 

"Hon hade mängder med uppvaktande kavaljerer men ingen dög
- och hon gifte sig aldrig."


Vad gjorde mostern i Santa Barbara?


En del uppvaktande kavaljerer var det, ja.


Exmoster hängde uppenbarligen på en och annan diner, som här i Utah. Soda pop!


Sun Valley. Här arbetade hon också.


Åhhh, sjaletten!


Sound of Music, in Sun Valley?


När exmoster och bikinin var ung.


Minns ni tiden då man skickade telegram? Monets exmoster skulle senare komma att 
tillbringa många år av sitt liv i Amerika.

Tack, Monet för underbara bilder. Ni som gillar släktsagor och bloggare som skriver
närapå litterärt, besök Monet!
1 Monet:

skriven

Åh, så fint du gjort inlägget med mosterbilderna!! Riktigt femtiotal är det ju dessutom. Jag tror hon ler i sin himmel idag och är så glad över att hennes härliga liv de där åren nu får figurera i cyberspace!



Man tackar också för blogghänvisning och den jättesnälla kommentaren om att skriva "närapå litterärt":-) Tro det?

2 Libby:

skriven

Jo, men dina släktsagoinlägg är som bitar ur en roman. Ser fram emot mer!

3 Liza:

skriven

Monet och Libby: Jag är SÅ glad att jag har hittat era bloggar. Kul att ni samarbetar dessutom!

4 Monet:

skriven

Här kommer en utmaning singlande till dig: Öppna din fjärde bildmapp på hårddisken. Ta fram fjärde bilden och publicera på bloggen. Skicka utmaningen vidare till fyra andra bloggare. Du hittar säkert något från femtiotalet:-)

5 Monet:

skriven

Tack Liza för kommentaren om Libbys och mina bloggar. En alldeles egen hemlighet viskar jag till dig här i den öppna bloggosfären: Det var Libby som sa åt mig att börja blogga! Hon har varit här i verkligheten i min sydfranska by och visste att många skulle tycka det var kul att läsa om livet i just en sån!

Kommentera här: