Västertorp, i Monets fotspår


I morgon ska jag ut på äventyr. Åka söder om stan, ohhh, litet läskigt...
Men jag måste. Oberoende av varandra har  tre personer under loppet av några
veckor tagit upp förorten Västertorp med mig (och en gammal Damernas
Värld fallit upp vid ett reportage om livet där). En av dem är min vän Monet,
här med barnvagn på Slalomvägen i Västertorp 1968. Hon förstår
inte riktigt min fäbless för 1950-talsinredning. Det finns en förklaring.
Jag lämnar ordet till Monet:


"Västertorp var jättefint, hade också ett fint utomhusbad och väldigt
trevliga promenadstråk. Vi var saliga över denna fantastiska lilla tvåa,
helt i sitt femtiotalsoriginal. Men mina köksbestyr består av disk utan
diskmaskin (förstås). Kolla det pyttelilla kylskåpet (det syns inte, är så litet att det
skyms av Monet, Libbys anm.). Och sneskåpen med sina hyllremsor."



"Vad jag gör vid spisen? KOKAR BEBISTVÄTT! På mammas råd - och det här
var hennes erfarenheter från bebisskötsel under kriget - så smorde man in ungen
i alla halsveck och i stjärten med matolja. Billigare än salvor sa hon.
Och alla småskjortor och tröjor måste förstås KOKAS för att bli riktigt rena. Det gjordes
på spisen i stor gryta. Du ser mig med sleven. Det som inte framgår är att hela köket
luktade pommes frites. Haha. Kokt matolja!"
Men nu kanske du förstår varför jag inte faller i trans över de här miljöerna. Jag har levt
i den här köksfemtiotalsmiljön för sista gången i mitt liv faktiskt."

Libby: Men attans vad fint med speceriskåp och hyllremsor ändå, eller hur, Monet?

Tidigare inlägg av och med Monet (herregud, hon skriver ju halva den här bloggen!)
Mode med Monet och Bardot
Mer mode med Monet
50-talet i litet format
Middag med Picknick och Pomona

Monets egen blogg.

1 Monet:

skriven

Inte skriver jag halva din blogg inte. Men jag figurerar där då och då som något slags sanningsvittne kring hur det OCKSÅ kunde vara, mitt i verkligheten och inte enbart med nostalgiförtecken. Det VAR en fantastisk period, det tycker jag också.



Men när jag ser bilderna på mig själv i det typiska 50-talsköket så minns jag ju. Och är glad att jag har kyl/frys, micro, tvättmaskin och tumlare och allehanda hjälpmedel man inte ens anade skulle komma i ens väg längre fram.



Väntar spänt på intrycken från dagens Västertorp!!

2 Moster Mjölgumpa:

skriven

Exakt samma köksluckor hade jag i en lägenhet jag bodde i 89-94. Luckorna var ljusgula och exakt likadan specerihylla hade jag också. Skulle gärna ha tillbaka det köket, men så kokte jag aldrig barnkläder där.

3 Rutan:

skriven

Vilka fina bilder! Och vilka spiror!

4 Staffan H:

skriven

Ett liknande kök hade jag också här tills stambytet för några år sedan. Det var charmigt och fint, men inte särskilt funktionellt. Ett köksskåp upptogs helt av gasmätaren. Dessa tingestar brukade annars sitta på köksväggen, i städskåpet eller på annat ställe där de inte var i vägen, men tydligen inte här. Ett annat skåp var så smalt att det knappt gick att använda till något.



Nu har jag ett kök med modern köksinredning. Det är inte lika charmigt som det ursprungliga, men funktionellt och praktiskt. I Bergslagen har jag femtiotalsköket kvar och där tänkte man till lite mer, så där funkar det utmärkt.

5 Eva Swedenmark:

skriven

Vilken underbar femtiotalssajt du har - trillade in på den i nattlig jakt på bild av en svartgulrandig femtiotalsfladdermus! Bästa hälsningar Eva

6 Libby:

skriven

Tack! Välkommen tillbaka! Nu ska jag kolla in din blogg!

Kommentera här: