Det solgula 1950-talet


Solen sken, och framtidens decennium, 1950-talet, var fyllt av gula vackra ting. Som servisen Tellus.
Jag såg de här tallrikarna idag under min veckorunda på Hamnladan i Norrtälje. De var mer slitna än de
ser ut på bilden, men jag blev ändå bedårad. Och hur kommer det sig att alla Geflesaker som jag faller
ordentligt för är formgivna av Helmer Ringström? Men så är det. Och visst ser Tellus ser ut som en planet
(jorden såklart) som svävar i rymden solbelyst?


En hylla längre bort fanns Helmer RIngströms Hjärter, en tidig 1960-talare
som får 50-talsdispens eftersom det är en Helmer.


Dagens fynd: En gladgul Bo fajans-skål för bara 15 pix. Den har två rejäla nagg, men det syns ju inte
om man låter en mandarin skymma!


... eller en engelsk tallrik (Cottage green)som jag köpte för att den påminner
om Wilhelm Kåges Spaljé.


Här skäms inte Bo för sina nagg utan poserar glatt med sin kompis, en
skål ur serien Jonas från Plastteknik i Göteborg som jag hittade
i antikhandeln i Älmsta förra veckan.


Gräddgul Cobra och teddygul telefonfåtölj. Bilden tog jag på Sundbybergs
museum. Har ni inte kollat in deras 1950-talsutställning än - gör det!


1950-tal? Vet ej, men det är Gefle de är gula och brorsan har plåtat - så
bilden är skarp. Och tillbringaren är 50-talsaktigt rund.


Avslutningsvis en favorit i repris. Min gula vattenkanna som jag blir glad av att titta på.
Från Hamnladan, den också.
1 Staffan H:

skriven

Kanske är färgerna man använde på femtiotalet en av hemligheterna bakom det faktum att man gillar den tidens design? De var både vackra och glada. Så såg femtiotalet ut och så skulle även framtiden se ut, trodde man...

2 Libby:

skriven

Ja, men sedan kom så småningom 1970-talet med brunt, orange och jeanssoffor...

3 Thalina:

skriven

Så glad jag blev när jag hittade din blogg,äntligen en till som gillar det ljuva femtiotalet.Fast du är yngre än jag ,jag upplevde det.Nu ska jag fortsätta att njuta av dina bilder.Kram THALINA

Kommentera här: