Uppför Upplandsgatan


Uppför Upplandsgatan, på väg till jobbet i går eftermiddag. Funkisbodens fönster fångar min
blick varje gång jag passerar. Där finns alltid någonting trevligt från1950-talet. I dag gick jag in,
för jag hade fått syn på en stuvbit i fönstret. Väl inne såg jag bland annat den här vackra
art deco-lampan. Den sitter ihop med ett bord, väldigt fin liten möbel.


Och kolla, vilken cool stol. 1950-talet har ju en palett med ljuvliga färger.
Vinrött, mintgrönt, solgult - och som här, gräddgult. Äkta galon, och kompis
med ett par ericofoner. En skönhetsupplevelse före jobbet.


Funkisboden brukar ha litet second hand-kläder också. Om jag var man
och i rätt storlek för den här läderjackan, kallas väl för bryggarfrack, tror jag,  
så skulle jag slå till.


Nu blev det bara det här lilla fyndet. Fint skick, tvättat. Plåtad på jobbet.
Tog fram det och tittade på det flera gånger under arbetspasset.
Se min definition av fynd här.


Före besöket hos Funkisboden tittade jag in på Backpackers Vandrarhem och Café,  också
på Upplandsgatan, alldeles efter Norra bantorget. Medan killen bakom disken fixade min
kaffe pratade jag med hans kollega, och frågade om jag fick plåta.
Det såg nämligen väldigt trevligt ut i kaféet. Skön skinngrupp!


På hyllorna finns bland annat en Rolleifelx, efterlyst av min vän Staffan
i detta tidigare inlägg.


Andra trevliga saker från förr.


Men oj, klockan var två! Hög tid att vandra vidare mot jobbet.
Tvingade naturligtvis arbetskamraterna att titta på det vackra tyget jag fyndat.
Dock, inte alla förstår skönheten i ett solgult & grått kuddvar från 1950-talet.
Men ni Femtiotalsjaktsläsare gör väl det?



1 Åsa:

skriven

Men du, den där skinnjackan brukar jag också kolla på när jag går till jobbet!! Var den dyr?

2 Libby:

skriven

Glömde fråga om priset. Men gå in och fråga, han som har butiken är jättetrevlig. Passa på, för han skulle stänga några veckor snart för golvbyte.

3 S a n n a:

skriven

Vad kostar en sådan telefon ungefär? (behöver ej vara i fungerande skick)

4 Libby:

skriven

De kan kosta någonstans mellan bara ett par hundralappar upp till 1500 kronor, beroende på skick. Såg just att det finns en på Blocket just nu för 300 pix, den har en liten spricka. Kollade inte priset i Funkisboden, tyvärr.

5 Rutan:

skriven

Helt klart ett fynd!

6 ab:

skriven

Jag känner igen så otroligt mycket av min barndoms grejer - det där gul-grå tyget, till exempel, hade min mamma, men jag har glömt till vad. Gardin eller duk?

7 Libby:

skriven

Det är ett kuddvar, men ska nog sys om till överdrag till två 50-talspallar!

8 Åsa:

skriven

Maken slog till direkt på bryggarfracken! Men han hävdar att den inte är en äkta sådan, för de hade ingen krage alls. Dessutom var de förmodligen "Made in Malung", och inte "Made in-" det avlägsna land som stod på den lappen. Men han verkar nöjd, bra kvalitet, han fick pruta en hundring och har redan använt den flera gånger. Ett klipp, kan man säga!

9 Clinen:

skriven

Hmmm Kuddvar?? Vad betyder det? Är det ett örngottför kudden eller ett påslakan för täcket? /Clinen

10 Libby:

skriven

Clinen: Jag använder faktiskt fle ord. Kuddvar är antingen innertyg runt kudden, eller om det inte är sängkläder, tyget som pryder kudden. Källa: Wikipedia. Så här handlar det om ett örngott - helt enkelt.

11 Clinen:

skriven

Aha. Kul att få lära sig lite nya ord ibland =) /Clinen

Kommentera här: