Ta fram stickorna, flickor (helgtips)


Jag ramlade över en fantastisk nyutkommen bok: "Stickat och virkat vintage på svenska"
(Bokörlaget Max Ström). Själv har jag förträngt allt jag lärde mig i syslöjden, men vill tipsa
er andra som handarbetar. Om man gillar retrokläder så måste detta vara julafton
all over again.
Boken innehåller stick- och virkbeskrivningar på bland andra knytsnibbsjumpern
Vera (bilden), Singoallajumpern Stefania och brudklänningen Anita.


Männen får också sitt. Här ser ni slipovern ingmar. Slipsen Kent och kavajen
Paul hittar man också beskrivningar till. Jag ler hela boken igenom.
Ni ser ju, vilka bilder! Fotografen bakom dessa ljuvliga bilder heter Åsa Dahlgren,
och för text och stick- och virkbeskrivningar står Birgitta Forslund.
Form: Victoria Bergmark.
Kolla in fler bilder i bildspelet på Bokförlaget Max Ström.

Gillar ni 1950-talets piprökande män? Här hittar ni Ingmars kompisar.
1 Elin:

skriven

hoppas du får en härlig fredag =)

2 e:

skriven

sticka är askul ju! eller.. avslappnande i alla fall :) och sjalar och mössor kan ju vem som helst göra också!

3 Caroline:

skriven

Nice! Själv har jag glömt bort hur man stickar men om jag kunde det skulle jag göra en sån där grön tröja. Fast i en annan färg.

4 Petra:

skriven

jag har faktiskt försökt lära mig nyligen men det fastnar bara inte! :P

5 Anna:

skriven

å vad jag önskar att jag kunde sticka!!! och att jag kunde få maken att sitta i fotölj i sportig stickad slipover med pipa i munnen : )

6 Linda:

skriven

äre sant!? var hittade du den?

7 fanny:

skriven

fin blogg :D kram

8 Amanda:

skriven

Visst är det en härlig bok! ;)



Fortsatt trevlig helg!

9 CL:

skriven

Åhh, vad härliga nostalgiska bilder. Take me back !

10 Anna:

skriven

va kul! jag börjat sticka för några veckor sedan på en kolafärgad mössa. Först blev den för liten så jag fick börja om, sedan alldeles för stor så jag fick börja om igen. Nu är jag inne på tredje omgången och ska inte ge upp! sen funderar jag på att göra en väska! det är kul som bara den och skönt att känna att man gör något nyttigt framför tvn! ;)

11 Sanna mina ord:

skriven

Vilka snygga bilder!! :) Man får lust att sticka alltihopa. hehe

12 S a n n a:

skriven

Måste förresten säga att jag älskar din blogg! Kommer garanterat besöka dig fler gånger! :)

13 pelle:

skriven

Grymma bilder hade den boken i alla fall :D

14 Dilan Amin:

skriven

hejhej snyggo :D

Vad händer hos dig ?



/ www.mramin.blogg.se







15 Malin:

skriven

Haha, stickade nar jag var yngre, och kommer sakert ta upp det igen.

16 Mamma Melissa:

skriven

Så häftigt! Om man ändå kunde virka/sticka.



En av mina småsystrar har små virkade/stickade tårtor och bakelser och annat mysigt när man har tebjudningar som treåring... riktiga mästerverk!

17 Sassy:

skriven

Jag har också köpt den boken! Nu ska jag bara bli tillräckligt bra på att sticka...

18 Olyckssyster:

skriven

Boken är underbar, jag fick den julklapp av min mor. Din blogg var för övrigt också underbar

19 Mini:

skriven

härliga bilder!

20 mathilda:

skriven

åh vad mysigt, det är så avkopplande att sticka! :)

21 natalie:

skriven

kanske något att köpa:)

22 [Cajate]:

skriven

Va skoj! Den boken ska jag kolla in. Vi är ett gäng på tre tjejer som bl.a. stickar tillsammans... kika på vår blogg för fler inspirerande stick-böcker. Det verkar finnas ett helt gäng på marknaden nu!



Ha det gott!

[Cajate]-gänget

Kommentera här: