Två bordsmysterier lösta - ett kvar


Först var det detta smarta och snygga
bord med trekantiga trebenta stolar
som skjuts in i bordskanten. Jag såg det på Antikmässan i Kista i höstas.
Gissade att det var danskt, men glömde fråga monterinnehavaren vad det
var för ett bord.
Nu, månader senare, får jag svaret i en kommentar till Kistainlägget. Bordet är
formgivet av dansken Hans Olsen för Røjle Møblefabrik. När jag googlar får jag
intrycket att det här bordet, liksom mycket annat nordiskt "midcentury modern", är
väldigt populärt på den amerikanska marknaden.
Bordet formgav Olsen 1952 eller 1953, det finns lite olika uppgifter. Det ska kunna
dras ut så att det skapas sammanlagt åtta sittplatser.
Ruskigt snyggt är det. Tack, Madame Inredning för kommentaren.


Loppisfyndet från Bergslagsresan i december fick jag också uppgifter om efter
att jag lagt in det på bloggen. En av damerna i butiken ringde upp, hon hade tagit
reda på ursprung och användning:
Bordet köptes i slutet av 1940- eller i början av 1950-talet i Fellingsbro
möbelaffär av ett par som höll på att sätta bo.
Det har haft två iläggsskivor, men dessa stod nu fuktskadade i en bod och kom
därför inte med till loppisen.
Funktion: Man vred bordsskivan så att den höjdes, och la in skivorna.
Vips! Så hade det lilla soffbordet blivit ett högre och större bord.
Tydligen var detta vanligt på denna trångbodda tid.

Jag har ju redan bordet Edmund, så jag kommer att använda Fellingsbro som
loppisbord i vår. Och försöka sälja det litet dyrare än jag köpte det .
Det är ett fint bord, som blir ett bra blickfång på bakluckeloppisarna.
Edmund, ja - han är fortfarande ett mysterium. Kolla in honom här, kanske kan
du lösa mysteriet.

1 margaretha:

skriven

Kan det ha varit Edmund Bade? Jag kanske är ute och seglar, jag vet att han gjorde väggmosaik men den jag har sett är mycket senare än det här bordet. Hans dotter Gunilla Bade är också konstnär (liksom mamman var). Han var en fantastisk människa - men jag vet nästan inget om hans konst.

Margaretha

2 Libby:

skriven

Tack för intressant tips. Ska kolla upp det!

3 Rutan:

skriven

Du känner förmodligen redan till forumet på Precis en sån? Där brukar man kunna få bra hjälp. http://www.precisensan.com/antikforum/index.php

4 Libby:

skriven

Jag har faktiskt inte registrerat mig på Precisensan, och frågat. Bara sökt i öppna forum där. Däremot frågat på Retroforum, men inget svar.

5 zizzi:

skriven

Hej!



Måste bara säga gud vilken trevlig blogg du har! jag är lika tokig i 50talet som du är! Jag har länkat hit genom min blogg, hoppas det är ok :)

fortsätt så! =)

6 Libby:

skriven

Tack, Zizzi, det är mer än ok!

Tittade in på din blogg, kul.

Kommentera här: