Fyndplats Risingeboden (Norduppland igen!)


Femtiotalsmannen och jag har svårt att hålla oss ifrån norra Uppland. I går blev det
en utflykt igen. Vi hamnade så småningom uppe i Gimo. Utanför det lilla samhället hittade
vi Risingeboden.


Risingeboden består av tre små bodar i en uthuslänga. Inriktningen
är 1950-70-tal, utbudet brett med många fina och roliga saker. Teak, plast,
porslin, möbler, gardiner, prylar.


Jag blev förtjust i boden, som ägarinnan Gunilla nu drivit i tjugo somrar. Det är roligare
att gå omkring i en bod där stor omsorg läggs ned på presentationen. Vid många saker fanns
lappar med formgivare/tillverkare. Som här. Karin Björquists servis Vardag presenterades
på H55. (Att det är Björquist står på en lapp som försvann vid bildbeskärningen.)


Och den här salladsskålen av Sven-Eric Juhlin var så snygg att den ges
så kallad 50-talsdispens och får vara med på bild.
Gunilla har mycket fin plast i sin bod. Hon berättade att sommaren då
"plastboken" kommit ut kunde hon sälja hur mycket plastsaker
som helst. Boken skapade ett enormt sug.

 
 
Övre bilderna: Pallar och stringbord, 1950-tal.
Arne Norells safaristol Sirocco, 1960-tal.
Nedre raden: Stol i rotting och galon, 1940-tal, stått i barnkammare.
Gardin, 1950-tal, som jag suktade litet efter men lyckades låta bli att köpa.


Kaffepanna, norska Cathrineholm, 1960-tal. Roligt att stöta
på Cathrineholm, det är inte så ofta. Själv har jag en kastrull
i samma mönster, Lotus.


Till sist: Inköpen! Den här hyllan slog jag till på, en hundring är den verkligen
värd, fint skick. Plats för prydnadssaker från 1950-talet.


Får jag vara med och leka? Till sommarfesten behövs
fler bord i trädgården. Vi köpte det här fina, ihopfällbara, 
från 1950-talet för 250 kronor.


Helmer Ringströms dekor Hellas (Gefle) från 1940-talet.
Två djupa tallrikar och en flat för 50 pix.


Sist, minst, men kul. Mattermosen (till höger) från Termoverken,
Jönköping, tog plats bredvid de andra termosarna i köket
på landet. Den stod på 10-kronorshyllan i Risingeboden, ihop
med Bernadotte&Björn-skålar och annat smått och gott.

Risingeboden får fem strutlampor i betyg.
Fint utbud, lagom stort, kärleksfullt arrangerade saker och gott om info,
trevlig bodägare och hög fyndfaktor. Missa inte om du gillar 1950-70-tal!
1 UpsalaEkeby:

skriven

Verkligen tjusigt bord!! 250 kr kändes som ett väldigt bra pris för ett stort och användbart bord!!

2 Monet:

skriven

Vilka härliga utflykter ni gör. Hur hittar du till alla bodar och loppisar. Kör ni på känn eller letar du på nätet eller något annat ställe först?



Salladsskålarna av teak känns väldigt "hemma"!

3 Libby:

skriven

UpsalaEkeby: Ja, och det är roligare med ett bord från 1950-talet än ett nyproducerat!

Monet: Dels kollar jag på nätet innan vi sticker iväg, dels går jag på känn. Ibland kan man nästan nosa sig till att en viss ort ska ha en viss typ av loppis eller antikaffär. Risinge hade jag sett i antiktidningarnas sommarguider. Gästis i Gimo bara fanns där, helt självklart.

4 Farbror Sid:

skriven

Härlig affär!

Kom du ihåg att vi gjorde liknande hyllor i slöjden...

5 Ebba:

skriven

Vilken pärla att åka till när man får tid (och pengar) över! Det är lite svårare när man inte har bil, att göra såna där utflykter till en massa orter (även om det går). Finfina foton som vanligt :-)

6 Ulrika:

skriven

Verkar vara ett riktigt fyndställe. Vi har vårt sommarställe i Roslagen så det blir nog en tur till Gimo i sommar! Ulrika

7 Libby:

skriven

Farbror Sid: Haha, du tror att jag har lagt en hundring på ett skolslöjsdalster? Det må vara hänt. Hyllan är tio gånger snyggare än allt jag någonsin presterade i det ämnet.

Ebba: Ja, det är knepigt. Bil ger frihet att svänga av in på småvägar utan planering.

Ulrika: Ja, det var så fint! Var i Roslagen ungefär? Kanske har du tips på något fyndställe jag inte hittat ännu?

8 Liina:

skriven

Oh, såna pallar är jag uppväxt med. Eller de fanns hos mormor.



Sån mattermos har jag med. Såg den på arbetets museum i Norrköping och gillade den så jag kunde inte låta bli att köpa den när jag hittade den på en av secondhanderna jag jobbar på =)

Kommentera här: