Ett 1950-talshem börjar med golvet (uppdaterad)


I detta nu håller målaren på att tapetsera min lya. Rummet och hallen får samma tapet,
"Geometriskt mönster", originaltapet från 1950-talet, inköpt hos Handtryckta Tapeter. Det blir
också en fondvägg i tegelrött.
Men så var det golvet. Golvläggaren kom och mätte och visade prover häromveckan.
Parkett och linoleum. Jag hade tänkt mig parkett, men dels tyckte jag att den var för ljus,
dels är parkett för tjockt - balkongdörren måste i så fall kapas och kortas. Puh!


Jag har förstås studerat golv i annonser i mina "Allt i hemmet" från 1958-59
- och konstaterat att förutom parkett var det linoleum, vinyl och heltäckningsmatta
som gällde. Grönt, blått, rött, ganska kraftiga färger. Proverna som mattläggaren hade
med sig liknade det gröna golvet på bilden. Inte så skoj. Men det var mtt fel, jag 
hade bett honom ta med prover av typiska 50-talsgolv...


Snyggt! Men har man en tapet som heter "Geometriskt mönster" säger det sig
självt att man inte matchar med ett rutigt golv.


Men kanske när det blir dags att fixa köket?


Ja, för rutor är snyggt, i diverse mönster.


Söt annons, tråkigt golv.  Nej, nu tittar vi på en annan variant...


Heltäckande matta! Fast - vill vi ha en "trivsamt dämpad atmosfär" i våra hem?


Ja, det här paret verkar vilja. Återigen en pipman, och hans hustru. Strehög
hade snygga mönster - men de passar inte som matta. Tycker jag.


Så var det, ja. Och det är bara två veckor kvar till golvbyte
och jag har inte bestämt mig. Illa - det är ju själva grunden
för 1950-talskänslan i lyan.Men nu tror jag ändå att jag vet
vad det ska bli...


Så här ser alltså tapeten ut.


Och så här ser "European Woods Walnut Classic" från Forbo ut.
Laminatgolv. Fejkparkett, alltså. Och mörkare än någon parkett
jag sett på 1950-talsbilder. Men jo, jag tror det blir snyggt.


Alternativet: "American Forest Oak". Men nja, jag vill ha mörkare.

Nu återstår bara den här frågan: Är laminatgolvet tillräckligt
mycket tunnare än parketten? Annars: balkongdörrsslakt.
Ska tala med golvläggaren idag. Spänningen är olidlig.


Alright, låt höra
, vad säger ni?
Vad för golv skulle ni välja till den tapeten?
(Visst skulle väl den här lampan trivas
på en valnötsparkett..?)

UPPDATERING. I kommentarerna föreslås grå eller röd
 linoleum, samt fiskbensmönstrat. Hur skulle det se ut? Vi kollar...


  
Eternity, Sky Blue och fiskbensfejken Toronto.



  
Linoleum. Henna, Bleecker Street, Red Copper.

Well? Vad tycker ni?
(Alla golv från Forbo)
1 kicki:

skriven

Hm... fiskbensparkett VORE ju snyggast, men nåt sånt har jag aldrig sett som laminat (det vore nog lite svårt att få till, förstås.

2 Larsson:

skriven

Och varför i all världen tycker Du att Du inte kan ha rutigt golv till den tapeten? Nej kör hårt!

3 agata:

skriven

Själv är jag förtjust i linoleum, och det behöver ju inte vara rutigt. En mörkt röd linoleummatta hade nog varit snyggt, men kanske tagit över väl mycket... Det här med golv är aldrig lätt - det ska ju ligga så länge.

4 Libby:

skriven

Kicki: Nja, jag är inte så förtjust i fiskbensparkett. Men det vore ju rätt rent tidsmässigt.

Larsson: :-)

Agata: Jo, jag hade faktiskt mörkt röd linoleum i tankarna ett tag. Det skulle vara snyggt till det tegelröda i tapeten. Men för dominerande. Jag vill ju kunna ha en röd fåtölj, och det vore omöjligt med röd linoleum. Men ja, snyggt i sig.

5 tant Annika:

skriven

En mellangrå matta i linoleum hade jag valt. eller kanske en spräcklig ljusgrå. Laminat tycker jag inte om och det tål aldrig lika mycket slitage som linoleum gör.

Tapeten är underbar och den hade gärna fått sitta på mina väggar också.



För övrigt, tack för en trevlig blogg!

6 Libby:

skriven

Tant Annika (och Agata igen): Hm. Har ni sett hela linoleumgolv? Jag har det inte, men när jag tittar på proverna får jag intrycket att till exempel grått linoleumgolv skulle se så tråkigt ut? Som i annonsen med den lilla flickan. Ingen lyster, liksom?

7 Lina:

skriven

det här har inget med golvet att göra, men jesus vilken snygg lampa du har!!

8 tant Annika:

skriven

Min mamma bor i ett område byggt tidigt 60-tal och där var linoleumgolv i alla rum utom vardagsrum och badrum. Hon brukar bona sina golv som fortfarande efter nästan 50 år är lika vackra! Hittade en bild på hemnet på en av lägenheterna som har linoleum kvar i sovrummet. Det är lite marmorerat och väldigt levande. Även parkettgolvet är det ursprungliga, inte fiskben.

Kika gärna in där, www.svenskfast.se/Pages/ObjectViewPictures.aspx?objectid=3L1IKS4S5Q5CBJCL



Ska se om jag hittar bättre bilder.

9 tant Annika, igen:

skriven

Hittade en artikel i GP som jag inte vet om du sett. Många miljöbilder, väl värd ett besök.

10 tusse:

skriven

Självfallet skall ett golv vara klacksäkert! Heltäckande mattor däremot ... nej, aldrig mer!

11 Anneli (alias Empire-Amelie):

skriven

Tycker de röda nyanserna är fina och de

behöver inte alls ta över! det kan bli tjusigt med vinrött.

Man hade ju "färger" på 50-talet och mattor!

Det blir Libby (rött) möter 50-tal!!

12 Staffan H:

skriven

Mattan Sky Blue ser väldigt snygg ut till tapeten, åtminstone på bild. Med tanke på att många av de femtiotalssaker du skaffat har starka och/eller varma färger, tror jag att det kan bli välbalanserat och snyggt färgmässigt sett.



Ta en runda och kolla på dina möbler och prylar och se hur de kan ta sig ut tillsammans med den matta du funderar på att skaffa. Tapeten du köpt är verkligen snygg!

13 Rebecca:

skriven

Jag undrar varifrån du fått den superfina tapeten? Och dessutom undrar jag till alla som skrivit om fiskbensparkett fanns på 50-talet? Och vilka andra slags parkettgolv som fanns på den tiden?

14 Eli:

skriven

Rebecca: Från Handtryckta tapeter på Långholmen.

http://www.handtrycktatapeter.se/

Kommentera här: