Hallå... minns ni telefonvrån?


Det var alldeles nyss. Man hade en telefonvrå. Det tillverkades telefonmöbler.


Så här enkel men ändå tjusig kunde den vara, vrån. En låda för telefonkatalogerna.
Ett anteckningsblock.


Ja, "långprataren behövde en skön och bekväm vrå för telefonen".
Åh, så fina möbler. Tänk, de ritades enbart för Telefonen!


Det är nästan så att jag vill skaffa fast telefon igen.
Och en telefonvrå att långprata i.

Ett tidigare inlägg om Ericofonen/Cobran här.
(Tidningsbilderna från Femina och Allt i Hemmet, sent 1950-tal)
1 Liina:

skriven

Jovisst har jag en telefonhörna. En sockerlåda. På den står min telefon. I lådan har jag modemet och en eldoseförgrenaregrej eftersom jag var tvungen att dra elen till modemet från sovrummet =)



Nackdelen är att det inte finns nånstans att sitta. Fast skulle jag få för mig att sitta och prata duger golvet rätt bra. För övrigt är det nästan bara telefonförsäljare som ringer. (Hade inte telefonen ingått i bredbandet hade jag aldrig skaffat en. Nu står den och är snygg och samlar damm =)

2 Syltan:

skriven

Behöver jag säga att vi har flera telefonvrår!

Fast ärligt, så använder vi mest den lösa iaf...

Vilket påminner mig om att jag kanske ska göra ett telefon-inlägg med bilder på alla våra fina teleföner! :-)

I det Syltska barndomshemmet hade vi en dylik telefonmöbel i ljus ek, men på den tiden så snackade man ändå inte så mycket i telefon, så jag minns knappt att jag nötte rumpan på den...

3 Monet:

skriven

Åh, vilka flashbacks jag får. En sån där möbel hade vi hemma. Och i det egna sjuttiotalshemmet hade vi också en motsvarande. Telefon, sittbänk, plats för telefonkataloger och anteckningsblock.



Vilken saknadskänsla som kom över mig. För det där var mysigt - långprata i fast telefon. Idag har jag samma känsla av potentiell farlighet när jag pratar i de lösa telefonerna som när det gäller mobilstrålning. Pratar jag för länge blir örat varmt och jag får ont i huvudet.



Och jag kan fortfarande telefonnumret till vår svarta bakelittelefon på femtiotalet

4 Maj Korner:

skriven

När jag ser telefonkatalogerna kommer jag att tänka på den sektion i dem som hette "Om kriget kommer".



Nu finns knappt telefonkatalogen, telefonen börjar bli ovanlig och kriget kommer nog inte.

5 tant Annika:

skriven

Självklart måste man ha en telefon med tråd!! Och en tillhörande vacker möbel.

Jag köpte en gammal trådtelefon efter senaste strömavbrottet, den bärbara är ganska värdelös utan ström.

6 Libby:

skriven

Liina, Syltan och tant Annika: Skönt att ni upprätthåller telefontraditionen!

Monet: Ja, visst var det mysigt? Prata i timmar, och man fyllde ett kvarts anteckningsblock med "telefonklotter". Jag saknar det också.

Maj: Ja, den där sektionen fascinerade. Information om var skyddsrummen fanns, hur Hesa Fredrik funkar etc. Tänk att Hesa Fredrik finns kvar! Men det är väl mer med tanke på Forsmark än på ryssen..

7 mimi:

skriven

Alltid fungerar inte gsm systemet så väldigt bra. Så när de lade ner vår fasta telefon här i Åbolands skärgård, så fick jag en gsm som sitter fast i elnätet, för att hörbarheten skall vara ok. Så en telefonvrå är nog helt nödvändig här hos mej, om jag inte vill stå ute på berget och tala. I t.ex. regnväder så var det extra mysigt...

Bakelit-telefoner hade vi både svart och senare vit av. Minns att de var jättetunga!

8 Staffan H:

skriven

Något har saknats i mitt liv och nu vet jag vad - en telefonmöbel! Jag har inget minne av att någon sådan någonsin funnits i föräldrahemmet. Pall fanns, förmodligen också någon sorts hylla för telefonkatalogerna och en lampa fanns också över telefonplatsen, men telefonmöbel? Nix!



Möbeltillverkarna brukar ju vara snabba med att hänga på när nya behov av anpassade möbler uppstår. Telefonmöbel, tevebänk liksom bänk för stereon och nu datormöbler. Om några år har de sistnämnda fått ett nostalgiskt skimmer över sig, för de stationära datorerna börjar trängas ut av de bärbara i hemmen.

9 Libby:

skriven

Mimi: VIT bakelittelefon! Tjusigt!

Staffan: Du får väl skaffa en telefonmöbel till ditt hus i Bergalagen! Så kan du ringa mig och berätta att du sitter i din telefonvrå och ringer rikssamtal!

10 Lazern:

skriven

Har en telefonhylla i tik med enkom en liten "nyckellåda" (med svart "knapp") i denna stil. En svart stålhistoria är extrahylla, där ska telefonkatalogen ligga - idag är den så pass tjock så det funkar inte. Hade innan även en telefon av samma modell som på nedersta bilden stående på hyllan. Man snackade inte länge i den, det var snarast att jämföras med styrketräning ;)

Kommentera här: