Plastic fantastic - nu i Norrköping


Utställningen Plastic Fantastic är uppackad igen! Nu på Norrköpings stadsmuseum.
Plastic Fantastic utgår från plastkännaren och samlaren Thomas Lindblads samling av
bruksföremål i plast. Jag såg utställningen på Dunkers i Helsingborg 2007 och bara älskade den.
Så mycken igenkänning, så mycket glad, rolig, vacker, smart plast från 1940-tal till 1970-tal.
Missa inte! Plastic Fantastic pågår fram till den 30 augusti.
Jag skrev om Thomas Lindblads bok här, och visade min egen, något blygsammare,
plastsamling här. Delar av den sistnämnda ses på bilden ovan.
(Tack till Kicki, som uppmärksammade mig på att Plastic Fantastic dykt upp i Norrköping!)


När du ändå är i Norrköping och tittar på plast -  gör dig en heldag i denna
härliga stad! På Arbetets museum finns utställningen "Industriland - när
Sverige blev modernt" om perioden 1930-80. På löpande bandet ses
prylar från fem decennier. Just här, naturligtvis, 1950-talet.
Läs mer om utställningen hos Arbetets museum
Under sommaren har museet också en liten mopedutställning.


Norrköping har ett gäng fina kaféer. Det här är klassiska Café Broadway
på Bråddgatan. Jag vill också rekommendera Café Väster, med mycket
autentisk 1950-talskänsla.

Ja, det får bli ett Norrköpingsbesök snart igen, känner jag.
Vi ses i "Peking" - bland plast och potatisbakelser!
1 kicki:

skriven

På Broadway har de dessutom vinylkvällar - nu har jag så klart glömt bort vilka dagar det brukar vara - där folk får ta med sina favoritskivor att spela. Det är lite sött sådär.

Mopederna tänkte jag spara tills nån regnig dag då 4åringen behöver sysselsättas. =)

2 Magnus:

skriven

Vill bara ge ett tack för att du gör en så fin och rolig blogg. Mycket fina bilder och intressant fakta.

3 Libby:

skriven

Kicki: Hela Norrköping är sött, snällt, vänligt, Den enda staden i Sverige förutom Sthlm som jag verkligen skulle vilja bo i (igen).

Magnus: Tack snälla!

4 Monet:

skriven

Jo, Norrköping är snällt och vänligt, det tycker jag också. Fint med sin ström och sina promenader med engelska hus.



Jag blir påmind om mina boendeår där när du skriver så fint om staden. Har du sett att Elisabeth länkat till dig och kanske t.o.m åker förbi för att du skrivit så bra?

Kommentera här: