Hemma hos Rune och Marie


50-talssaker i en skön färgskala, stilfullt mixade med moderna möbler. Rune och Marie
lät mig titta in i deras hemtrevliga hus, och ta bilder för att visa Femtiotalsjaktens läsare.
Vi börjar med en runda i vardagsrummet. En komposition i rött och svart.


Fladdermusfåtöljen har en fotpall, och kolla - en stående Stringhylla!
Jag vill också ha en sådan. Vill inte ni?


Taklampan, de rektangulära tavlorna på väggen
- åh, det var så snyggt hos Rune och Marie!


Klassiskt stringblombord. Med Levande livet och annan relevant
läsning i hyllan.

´
Tittgodis! Fruktknivar och de där coola kryddställen. Fem gånger
så snygga som samling!


Vad vore 1950-talet utan sina rådjur!
Här i järn på teak. Marie letar efter fler,
de är rätt ovanliga.


Men nu byter vi rum! En matplats med stil. "Ryor överallt", sa Marie litet
urskuldande när vi gick husesyn. "Ryor överallt, härligt!" , säger jag.


Jaha, så har det skapats ett nytt habegär hos mig. Kornischer! Se så vackert gardinerna
faller, se så snyggt det är med kornischer i vackert trä. På tredje bilden ovanifrån ser ni en
kornisch med inbyggd belysning.


Se på den lampan, vilken stil! Marie har inte lyckats härleda
den, men man ser ju att det är god design. Någon som känner
igen lampan och kan berätta om tillverkare/designer?

 
Litet 50-tal för barnbarnet. Om man vänder på pallen kan man åka på den!


En trappa upp. Tjusigt golv, tjusig stol.


Och katten sover ståndsmässigt under en byrå med nitad
grå galon.


"Har du sett en pigtittare i teak någon gång?" frågade Marie.
Nej, det hade jag inte. Den är kul, eller hur?

 
Snygg klocka I.


Snygg klocka II.




En liten del av Runes bilsamling.


Och Marie samlar norsk väggkeramik.
Den här tavlan är från Halden.


Vi avslutar med ytterligare en bild från det härliga vardagsrummet.
Snyggt med en enkel modern soffa till allt 1950-tal, tycker jag.
Stort tack till er, Rune och Marie för att jag fick ta bilder till Femtiotalsjakten!

Mer hemma hos: Hos Syltan & Saabmannen del I, del II och del III.
1 Helena:

skriven

Vad ska man säga? Oj! Tänk vad härligt att få inreda ett hus så här! Fantastiskt....

2 Sara:

skriven

Vow, vilket hem! Många saker som väcker habegär där. Ett lampbord som det som står i hörnet på andra bilden har jag varit på jakt efter en längre tid. Jag hoppas att jag ska springa på ett så småningom.

3 Kerstin:

skriven

Åh, vi hade en pall med hjul så där när jag var liten! Inte precis samma modell, men samma idé. Den hade en till bräda att sitta på. Den stod i köket för att kliva på, men mest användes den av mig att åka på.

4 anna:

skriven

Helt fantastiskt fint! Tack för alla fina bilder, det kliar i loppisnerven nu efter all inspiration här.

5 Syltan:

skriven

WOW!! Vilka häftiga grejor och vilken lampa!

Och som du skriver, vad mycket finare en sån samling med knivar blir när de är flera...

6 Cecilia:

skriven

Gud vilket härligt hem! Älskar råddjurssamlingen, matgruppen och blommbordet och ryorna och... jättesnyggt är allt jag kan säga! :)

7 Staffan H:

skriven

Vilket alldeles otroligt fantastiskt hem! Tack för titten!

8 Farmsder Boy:

skriven

What great 1950s exhibits. Are some in flat?

9 Libby:

skriven

Farmer B: No, it is the home of a couple who generously let me take pictures there.

10 Miia:

skriven

Fantastiska bilder, jag tar gärna hem lampan och byrån och några av klockorna och tavlan med rådjuren och... :)

11 Marie:

skriven

Tack för alla positiva reaktioner på vårt hem, vi älskar alla våra saker. Tyvärr kan man ju inte ha allt framme men däremot kan man byta plats med grejor. Just nu har mina plåtburkar fått hedersplats på en hylla på köksväggen där jag tidigare hade ostkupor. Plåtburkarna känns mer vår stil, lite femtiotal.

Jag hoppas att någon kan hjälpa oss att lösa gåtan med vår lampa med den stora vita "globen", har aldrig sett något liknande och den har ingen som helst märkning men är typiskt femtiotal.

12 Hanna Bohrén:

skriven

Jag har fyra kornischer med inbyggd belysning som jag tänkte sälja - de hände i huset när vi flyttade in, och vi vill inte sätta upp dem igen. Vad är de värda egentligen? Nån som vill lägga ett bud, rentav? :-) [email protected]



De passar 140-fönster.



Hälsningar Hanna Bohrén, Lidköping!

13 Lovisa:

skriven

Hej! Först av allt: vilket fantastiskt hem!

Måste fråga, för jag blev så glad när jag såg det: Den stora svartvitröda golvstående vasen med löv, vet ni något om den? Jag köpte nämligen en exakt likadan på loppis av en gammal tant i somrast, hon trodde att den var 60-tal, mer kunde hon tyvärr inte säga. Någon som vet?

Kommentera här: