Så fick jag då mitt campingbord


Hemma på gården igen, efter en lång het dag på bakluckeloppisen i Norrskedika.
Hemma igen, och väldigt väldigt nöjd. För gillar man 1950-talet och bilsemester - då vill
man äga ett ihopfällbart campingbord med tillhörande stolar. Nu gör jag det.
220 pix kostade campingsetet, det stod och ropade på Femtiotalsmannen och mig 
vid ett bord 50 meter från vårt.


Nu är det här inte Årets bild, men det är ändå utsikten från vårt bord längst in på parkeringen. Vi kunde följa en fotbollsmatch på planen bakom borden.


Nybyggen och ruiner. I bakgrunden ser vi resterna av Norrskedikaparken,
som brann ner häromveckan. Bra artikel i Upsala Nya Tidning om parkens
historia och om vad den betytt för bygden här.
Dockskåpen drog många nyfikna husspekulanter.


Okej, till väsentligheterna, det vill säga loppisens utbud av 1950-tal och Gefle. Det här var
det intressantaste bordet. 
Raden längst fram från vänster: Ax (Gefle), Bimbo (Rörstrand), Cuba (Rörstrand).
Mittersta raden, tallriken i mitten är Bollar (Gefle), den till höger Rondo (Gefle).
En av de två uppe till vänster hette Neptun, men vilken av dem var det... och vad hette den andra?
(Det var 33 grader varmt i solen där vi stod och jag blev inte mindre yr av spaningarna
på grusplanen...)
Hittade jag någon Helmer då....? Stanna kvar, så får du veta!


De här höll på att bli mina. Snygga!!! Men, nej, jag orkar inte med en enda
lampa till med gammal el som ska fixas...


Häftig snipa från Jie.


Det fanns allt från hembakta bullar till gammaldags pelargoner. 


Vems bord är det här då? Vårt, i halvtid. Snart försvinner en naggad Smide
(Gefle) och den blåvita burken. Tillbaka hem åker den rosa babyfilten och alla
Husmoderns köksalmanackor. Men jag ska ju ha något att sälja på nästa loppis
också. För allt har en köpare, när han/hon väl dyker upp.


Litet annat stuk. Det här hade Empire-Amelie gillat. Men hon vaktade gården åt oss
denna dag.


När jag kom hem med det här fyndet visade det sig att just
denna årgång av Husmoderns köksalmanack fanns
i E-A:s barndomshem...


... och hennes mamma bjöd på hemlagad pizza 1971, kanske
kom inspirationen redan 1959. Det blev dock "ingen hit" (citat:
 Empire-Amelie), då hon hade glömt tomatsåsen och osten.


Den här bilden minns E-A också. Tack och lov försökte
hennes mor aldrig tillaga den "läckra" sirapskakan från Ungern. 


Jaha, så nu har jag officiellt börjat samla på Ica-förlagets
rutiga receptböcker från 1950-talet. Det här är min tredje.
Och som ni vet: Två är en slump, tre är början på en samling.
Den grönrutiga "Grönsaksgott" skrev jag om här.


En tia var den väl värd?


Till sist, låt mig presentera Gefletallriken Tina, dekor: Helmer Ringström.
Nu har jag nio av hans cirka 50 dekorer. Lördagslycka!

Ja, det var en toppendag i Norrskedika. Färre besökare än när vi var där en
julilördag förra året, men vi sålde över förväntan och hade trevliga bordsgrannar.
Det blir fler gånger!
Här finns deras hemsida.





 
1 Ellinor:

skriven

Den där blåvita burken skulle man ge en slant för.. gud så härlig!! =)

2 Benny:

skriven

Ja det fanns en del att titta på där verkar det som, hoppas ni sålde bra, man behöver utrensning med jämna mellanrum!



Fatet, det avlänga längst upp tillvänter är Neptun, det andra ser jag inte riktigt, men det ser ut som en Rörstrandstallrik, "Aptit", kan det stämma?

3 Libby:

skriven

Ellinor: Du skulle ha varit där :-)

Benny: Jo, vi sålde riktigt bra. Kom hem med campingbord, smågrejer och en bra slant - att lägga på loppisar haha. Hörde kul konversation mellan två "proffs" som hade bord bredvid varandra. Den ene sa att det var hopplöst att sälja i Gävletrakten, "bara var tjugonde köper något, de bara tittar". Han tyckte det var mycket bättre i de här trakterna. Aha, tänkte jag, det är däför Benny fyndar så mycket, loppisförsäljarna måste hålla låga priser om de ska få någonting sålt!

4 Barasara:

skriven

Hittade hit av en slump. Googlade bilder och bland alla träffar fanns en av dina. Surfade in på din hemsida och flämtade till. Vilken skatt!



Jag har inte hunnit läsa, men jag lade till dig i mina favoriter och kommer komma tillbaks! Det känns som jag har en full godispåse som bara väntar :)

5 Libby:

skriven

Barasara: TACK!

6 Staffan H:

skriven

Grattis till campingbordet! Mysiga bilder från loppisen som ger mig stark sommarkänsla. Det fanns ett och annat intressant där, såg jag.

7 Anders:

skriven

Beslutet att börja samla på de rutiga kokböckerna var helt rätt! :-) Jag kan aldrig titta mig mätt på bilderna av småkakorna, i grälla färger med fantastiskt porslin till. Kakorna blir aldrig lika färgglada på 2000-talet, tyvärr, men det har nog mest med trycket att göra tänker jag.

8 Libby:

skriven

Staffan: Ja, Norrskedika kan rekommenderas.

Anders: Haha, jag förstår att du tycker att jag tog rätt beslut. Du har ju järnkoll på de böckerna.

9 jojo:

skriven

Jag har oxå en gammal köksalmanack, från samma år som jag föddes, 1984. Den har jag fått av farmor.

10 vifsla:

skriven

Jag hittade vårt sommarstugeporslin bland dina loppisbilder. Bimbo hette det minsann, det visste inte jag.

Kommentera här: