Du kan få ett av mina fynd (Hökarängen del III)


Vi backar bandet några dagar, till besöket  i Hökarängen. Jag grävde och snokade
i järnhandelns hyllor och hittade några saker som jag tog med mig hem. Två kartonger
med "dekorations-ljus". Ljusstakarna är i gips eller liknande material.


Det är litet förvuxna tårtljus över dem?


Varje husmor önskar sig en tång för kakor och sandwich. En kvalitetsvara från Eskilstuna.
Nu har jag en tång, nu är det bara att börja baka julkakor! Eller bjuda en väninna på sandwichar?
Sandvikare, som man också sa.


"Har du hört att den där Libby på Femtiotalsjakten tänker ge bort ett av sina
fynd från järnhandeln?" "Nej, men ohhh, så spännande! Är det den där kapsylen
som gör läskedryckksflaskan till stänkflaska?"


"Den här? Nej, den behåller hon, har tydligen bestämt sig
för att bli en duktigare husmor och stryka litet oftare".
Nej, men här ska du se:


"Det är ju de här vansinnigt tjusiga dekorationsljusen med ljusstakar hon
tänkte ge bort en kartong av. En annan skulle ju ställa till med bjudning på
momangen om man fick sådana att dekorera bordet med!"


Jo, så här är det: När jag kom hem insåg jag att pastellfärgade dekorationsljus
med gipsljusstakar kanske inte riktigt är min grej. Men de är fina, de är 1940-50-tal
och det finns säkert någon bloggläsare som vet att bättre uppskatta dem. 
Så - jag ger bort den ena kartongen i en...

TÄVLING
* Berätta i en kommentar till det här inlägget varför du vill ha en kartong
ljus. Berätta också om du vill ha de gröna och gula, eller de gröna och rosa
ljusstakarna, om du vinner (ljusen är i något slags blekgult och blekgrönt).
* Vid midnatt fredag natt mot lördag går tiden för tävlingen ut. Vinnaren meddelas
via mejl på lördag. Vinnande kommentar publiceras här på bloggen i helgen.

1 Tove:

skriven

Du gör alltid så fina fynd! Jag har ett stort behov av ljuskällor och skulle gärna ha de fina rosa och gröna ljusstakarna. Jag och min kille har flyttat ihop i vår första egna lya vid 25 års ålder efter att ha flyttat runt i diverse andrahandsboenden och studentlägenheter. Självklart inreder vi lyan i femtiotalsstil med färgerna mintgrön, rosa och grått som färg. Vårt stora problem så här i vinter tider är bristen på ljuskällor. Två fina lampor har vi lyckats hitta men vi vill gärna infinna den rätta julkänslan och mysfaktorn. Vad skulle inte vara bättre än ljusstakar från femtiotalet! tack för en bra blogg!!

2 Jenny:

skriven

Varför skulle jag vilja vinna? Jo, jag satt länge på Tradera och letade fina femtiotalsgrejer att pynta lägenheten med, då second hand-affärerna i min stad tar hutlösa priser. Men att gång på gång bli överbjuden av någon som lägger ned mycket mer pengar känns surt, speciellt när jag inte har den ekonomin att röra mig med som student. Dessutom hade det varit en fin födelsedagspresent, då jag fyller år på lördag. Då skulle jag gärna önska mig de rosa-gröna.

3 Lisen:

skriven

I somras köpte vi ett älskat sommarhus,

dit jag ännu inte hittat några passande ljus

Men de gröna och gula skulle passa så fint till vår Josef Frank-tapet,

det är inget jag bara tror - nej, jag vet!

Så nu hoppas jag att turen är på min sida,

så att vi till julfirandet i stugan lite ljus kan få sprida.

4 momimamma:

skriven

Du har en helt härlig blog! När vi kommer till Stockholm nästa gång, maken och jag, ska vi definitivt ut till Hökarängen och njuta hos Järnman. Älskar att gå på loppisar och antikbodar, stannar vid ALLA på semestern.

Vi har lite blandat i vårt hus: Nytt, gammalt, loppis och ärvt. Tycker nog att 50-talsstilen är bäst, ren och ljus, men ändå strikt och stram. De grön/gula ljusstakarna skulle passa bra på vårt matrumsbord eftersom det är stort och bra.

Tack för att du förgyller vardagen!

Kommentera här: